Debata do XX Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży
access_time 2014-04-03 13:49:38
W I LO w Tarnowie, odbyła się debata pt. “Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała aktywny udział w wyborach i życiu społecznym?”. Debata związana była z realizacją projektu edukacyjnego Kancelarii Sejmu RP, we współpracy z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, a została zorganizowana przez uczennice, Annę Radlińską i Agnieszkę Żurek.
Projekt ma na celu zwiększenie aktywności społecznej młodych ludzi, przybliżenie uczestnikom pracy Sejmu RP i procesu legislacyjnego. Debata z udziałem zaproszonych autorytetów działających na rzecz aktywności społecznej m.in. dr Kazimierz Koprowski, Dawid Solak, Ewliena Miś, pobudzała do refleksji nad tym, co daje uczniom możliwość funkcjonowania w demokratycznym społeczeństwie europejskim. Uczniowie zastanawiali się jakie są przyczyny niskiej aktywności młodych oraz wypracowali wnioski – działania, które powinni podjąć, aby stworzyć dobrze funkcjonujące społeczeństwo z dużą aktywnością społeczną i wyborczą koleżanek i kolegów. Jakie widzą dla siebie szanse, jakie trudności i ograniczenia, w jaki sposób mogą uczestniczyć w życiu społeczno-politycznym Polski i Europy. Być może takie działania młodych ludzi będą impulsem do zmian na rzecz zwiększania aktywności społecznej i wyborczej młodych ludzi. Projekt jest związany z rekrutacją do XX sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży, którego tematem przewodnim są „Wybory parlamentarne”. Koordynatorem projektu jest mgr Barbara Koprowska. Wnioski z debaty: 1. Reklamowanie działań w sposób bardziej przystępny dla młodych, obecnie język reklam do nich nie przemawia. Zwrócenie uwagi na dużą rolę portali społecznościowych (Facebook). 2. Zmiana terminów różnych akcji na czas ferii i wakacji, gdy młodzież ma więcej czasu na aktywność społeczną. 3. Prośba o pomoc w aktywizację młodzieży tarnowskie Młodzieżowej Rady Miejskiej, szerokie propagowanie i pomoc w organizacji prowadzonych przez nią działań skierowanych do młodych. 4. Wysłanie do tarnowskich szkół próśb o poruszenie tematu aktywizacji w życie społeczne, uświadomienie korzyści z angażowania się i tworzenia społeczeństwa obywatelskiego na godzinach wychowawczych. Jest to nawiązanie do prośby uczestników naszej dyskusji o propagowanie różnych projektów i akcji w szkołach. 5. Zorganizowanie konkursu na najciekawsza pracę pisemną dot. korzyści płynących z udziału w wyborach i życiu społecznym młodych. Konkurs obejmowałby wszystkie szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne. Jury składałoby się z p. Krzysztofa Bogusza Kierownika Biura Promocji w Teatrze w Tarnowie, Radnego Rady Miejskiej w Brzesku, p. Barbary Goprowskiej nauczycielki Wosu w I LO i p. Jadwigi Skolmowskiej polonistki i dyrektor I LO 6. Stworzenie strony na Facebooku informującej o wszystkich aktywnościach, wolontariatach, akcjach prowadzonych w Tarnowie i regionie. 7. Młodzi nie mają dobrego przykładu, ich rodzina się nie aktywizuje i nie głosuje. Wnioski – Propagowanie postaw obywatelskich już w szkołach podstawowych; zajęcia rozbudzające empatię. 8. Brak czasu, dojazd zajmuje więcej czasu niż sam wolontariat. Wnioski – organizacja działań bliżej młodzieży, organizacja życia społecznego w godzinach optymalnych dla uczniów np. zaraz po zajęciach szkolnych. 9. Brak wiedzy, informacji. Wnioski – lepsza reklama, regularne przypominanie o wolontariatach w szkołach i lokalnych mediach. 10. Brak miejsc, gdzie można się rozwijać. Wnioski – ciekawsze przedsięwzięcia, które dawałyby obustronne korzyści, nie tylko dla społeczeństwa, ale także dla wolontariuszy. Większa różnorodność działań, różne lokalizacje przedsięwzięć (nie tylko TCK) 11. Brak wiary we własne możliwości i sens takich działań. Wnioski – poruszanie tematu potencjału młodych na godzinach wychowawczych i organizacja na ten temat warsztatów (np. w Pałacu Młodzieży w Tarnowie) 12. Brak poparcia ze strony rówieśników. Wnioski – uświadomienie, że jest więcej osób, które interesują się i angażują. Wpajanie młodym, że samemu też można coś zmienić, że każdy ma wpływ na swoje otoczenie.
Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A