"Odpicowana" lokomotywa Azotów (FOTO)
access_time 2011-07-04 13:21:40
Realizacja zakupów i modernizacji taboru kolejowego w Przedsiębiorstwie Transportu Kolejowego KOLTAR Sp. z o.o. należącej do Grupy AZOTY TARNÓW nabiera tempa.


Pierwsza lokomotywa spalinowa TEM2-017 po przeprowadzonej naprawie głównej i modernizacji w PESA Bydgoszcz S.A. jest już w Tarnowie. Modernizacja kosztowała 800 tysięcy złotych. - Lokomotywa wróciła nie tylko unowocześniona, ale także w nowych barwach KOLTARU - mówi prezes Zarządu spółki Piotr Golemo i dodaje: - W obecnym roku w bydgoskich zakładach planowana jest modernizacja jeszcze dwóch lokomotyw tego typu.

W planach KOLTARu na 2011 r. znajduje się również zakup dwóch zmodernizowanych lokomotyw M62, które będą służyły do realizacji przewozów licencjonowanych po liniach PKP PLK S.A. dla Grupy Azoty Tarnów i klientów zewnętrznych. Pierwsza z nich (M62-1331) jest już na bocznicy kolejowej Zakładów Azotowych, a druga (M62-1077) zostanie przekazana do końca lipca. Modernizację wykonała PESA Bydgoszcz S.A. W jej ramach bazowa lokomotywa potocznie zwana Gagarinem przeszła remont, gdzie podstawowy silnik został wymieniony na nowy czterosuwowy 12-cylindrowy rosyjskiej produkcji KZ (Zakłady w Kołomnie), o tej samej mocy jak w oryginale. W trakcie modernizacji zmienione zostały również układy sygnalizacji i gaszenia pożaru. Pulpit maszynisty został unowocześniony, a kabinę wyposażono m.in. w klimatyzację. W modernizowanym parku maszynowym PTK KOLTAR Sp. z o.o. M62-1331 z silnikiem o mocy 2000 KM jest obecnie najmocniejszą lokomotywą.

Rozstrzygnięty został również przetarg na gruntowną modernizację dwóch lokomotyw serii SM42, z których pierwsza pojechała do modernizacji w połowie czerwca. Zwycięzcą przetargu została firma NEWAG S.A. z Nowego Sącza, która dokona gruntownych modernizacji lokomotyw SM42 do typu 6Dg. Szereg zmian wykonanych podczas modernizacji pozwoli na eksploatację praktycznie nowych lokomotyw z nowoczesnym i ekonomicznym silnikiem przy stosunkowo niskim nakładzie finansowym.

- Na te modernizacje uzyskaliśmy 70-procentowe preferencyjne pożyczki z możliwością umorzenia 30 procent ich wysokości z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - mówi prezes Piotr Golemo. Krakowski WFOŚiGW przyznał dofinansowanie w związku z faktem, iż po modernizacji lokomotywy będą miały nowoczesny silnik spalinowy spełniający europejskie normy emisji spalin. W porównaniu do obecnie eksploatowanych silników poziom emisji spalin będzie o wiele niższy.

Zakupy i modernizacje pojazdów trakcyjnych związane są bezpośrednio z założoną na najbliższe lata strategią działalności Spółki KOLTAR, w której duży nacisk położony jest na rozwój przewozów licencjonowanych dla Grupy AZOTY TARNÓW i odbiorców zewnętrznych.


Foto: Jakub Gabik

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A