"Mefisto" i "Pulp Fiction" w Akademii Filmowej
access_time 2008-04-22 10:04:53
Tym razem w Tarnowskim Centrum Kultury, w ostatni kwietniowy weekend tj. 26 i 27, zagoszczą w wykładzie i projekcji, dystyngowany węgierski reżyser, István Szabó oraz amerykański wybitny twórca postmodernistyczny, Quentin Tarantino. Wykłady ilustrujące życie i twórczość tych mistrzów kina przedstawi pan Jerzy Armata, a towarzyszyć im będą projekcje filmów: „Mefisto” oraz „Pulp Fiction”.

W pierwszy dzień (sobota) spotkanie rozpocznie się wykładem o Istvánie Szabó, godzina 17.00, po którym zobaczyć będzie można film zatytułowany „Mefisto”. Dzień drugi (niedziela) o godzinie 10.00 rozpocznie się wykład poświęcony Quentinowi Tarantino, a zaraz po nim film pt. „Pulp Fiction”.

István Szabó urodził się w 1938 roku w Budapeszcie, w rodzinie z tradycjami medycznymi. Miał zostać lekarzem, jednak na drodze edukacyjnej, zupełnie przez przypadek, zetknął się z pismem „Filmkultura”, co zaowocowało decyzją o podjęciu studiów w Szkole Filmowej w Budapeszcie. Studia ukończył w 1961 roku i już jego pierwszy krótkometrażowy film „Concert” przyniósł mu nagrodę od węgierskich krytyków. Każdy kolejny film, to kolejne nagrody m.in. na Międzynarodowych Festiwalach Filmowych w Cannes, w Oberhausen, w Locarno, Oscar od Amerykańskiej Akademii Filmowej, czy Srebrny Niedźwiedź na Berlińskim Festiwalu oraz wiele, wiele innych nagród. W swych pierwszych filmach opowiada o wchodzeniu młodych ludzi w dorosłe życie, w późniejszych – o wchodzeniu w historię, a precyzyjniej – o tym, jak historia w ludzkie życie niepostrzeżenie się wkrada. Ważniejsze filmy: „Ja, twój syn" (1966), „Zaufać" (1979), „Mefisto" (1981), „Pułkownik Redl" (1984), „Hanussen" (1988), „Kropla słońca" (1999).

„Mefisto” to film tworzący wraz z filmami „Hanussen” i „Pułkownik Redl” trylogię, która traktuje o złożonych związkach sztuki z polityką, o płaszczyznach ich przenikania się, wpływach jakim wzajemnie podlegają. Główny bohater Hendrik Höfgen, w którego fenomenalnie wcielił się, wtedy jeszcze mało znany, Klausa Marie Brandauera, jest aktorem, świadomym swej wartości i swych umiejętności, utalentowanym ale nie spełnionym. Ulega pokusie, rezygnuje z wyznawanych idei i własnego życia, na rzecz poklasku, jaki może mu przynieść podporządkowanie twórczości wartościom, jakie lansują przywódcy panującego systemu. „Mefisto” to dogłębna analiza psychologiczna artysty wciągniętego w tryby politycznej machiny. Uznawany jest na najlepszy obraz István’a Szabó, za który otrzymał statuetkę Oscara dla najlepszego filmu nie-anglojęzycznego w 1982 roku.

Quentin Tarantino urodził się w 1963 roku w Knoxville w stanie Tennessee w USA. W roku 1965 przeprowadził się do Los Angeles i tam zetknął się pierwszy raz z kinem, matka zaszczepiła w nim miłość do kina, zabierając go na seanse filmowe, gdy miał zaledwie dwa lata. Od tamtego czasu nieprzerwanie „pochłania” filmy, niekiedy nawet po kilka dziennie i jak twierdzi każdy film niesie jakąś wartość. Jego twórczość, w dużej mierze, opiera się na wiedzy jaką zdobył, oglądając filmy, są one dla niego inspiracją i źródłem warsztatu filmowego i motywów, które z zamiłowaniem przetwarza. Jest wielbicielem kultury popularnej i filmów klasy B, z których wypływają pomysły na jego dzieła, dodatkowo wzmocnione sporą dawką przemocy i absurdalnego humoru oraz osadzone w gangsterskim półświatku. Ważniejsze filmy: „Wściekłe psy" (1992), „Pulp Fiction" (1994), „Cztery pokoje" (1995), „Jackie Brown" (1997), „Kill Bill" (2003), „Grindhouse vol. 1 Death Proff" (2007).

Film noszący tytuł „Pulp Fiction” jest jednym z najgłośniejszych obrazów Tarantino i zarazem największym jego sukcesem, który przyniósł mu międzynarodową sławę. Jest to również jeden z najbardziej kasowych filmów ostatnich lat. Genezą tej produkcji są tanie, brukowe wydawnictwa amerykańskie, lat trzydziestych i czterdziestych, utrzymane w konwencji literatury kryminalnej. Trzy wątki, na których zbudowana jest akcja filmu, splecione są ze sobą i tworzą jedną, dość zawiłą całość, której brak logicznej konstrukcji narracyjno-czasowej, co wyróżnia ten film spośród większości, jemu współczesnych, produkcji filmowych. Dzięki swej wyjątkowości film zdobył już miano kultowego, doceniony jest jednak nie tylko przez widzów ale i przez krytykę. Nagrodzony został Złotą Palmą na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, zdobył statuetkę Oscara (za najlepszy scenariusz oryginalny) oraz wiele innych nagród.

Bilet na jedno spotkanie (wykład i projekcja filmu) to koszt 10 złotych, a można go zakupić w dniu spotkania w Biurze Obsługi Tarnowskiego Centrum Kultury.

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A