IV Konferencja ADHD – Tarnów, 16 listopada 2007 r.
access_time 2007-11-14 12:05:56
ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder – Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Brakiem Koncentracji) jest to jednostka chorobowa, rozpoznana w świecie przed ponad 150 laty i w różny sposób na przestrzeni lat nazywana. 16 listopada odbędzie się specjalna konferencja w Tarnowie, poświęcona właśnie tej chorobie. W artykule szczegóły na temat ADHD, program konferencji oraz Rozwiązanie konkursu!!!

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder – Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z Brakiem Koncentracji) jest to jednostka chorobowa, rozpoznana w świecie przed ponad 150 laty i w różny sposób na przestrzeni lat nazywana. Typowe objawy to:
1.brak uwagi,
2.nadmierna aktywność,
3.impulsywność.

ADHD jest to jednostka chorobowa, której przyczyną jest zaburzona praca mózgu, jednak, ze względu na prozaiczne objawy, o których mowa powyżej (tj. nadmierna ruchliwość, impulsywność, niezgrabność ruchowa i brak koncentracji), dzieci z ADHD często uważane są za źle wychowane, niegrzeczne i krnąbrne. W rzeczywistości system hamowania reakcji na bodźce jest u nich upośledzony, co powoduje reakcje niewspółmierne do sytuacji, a ich mózgi, bombardowane dziesiątkami informacji jednocześnie, nie są w stanie wyodrębnić tych najważniejszych - stąd trudności z koncentracją.

Obserwowalny początek zaburzeń następuje nie później niż w wieku 7 lat. Najczęściej diagnozowane z powodu ADHD są dzieci w wieku 6-9 lat. Wtedy to dziecko rozpoczyna edukację i problemy, które dotychczas nie były być może tak poważne, przybierają na sile. Objawy często ustępują w wieku kilkunastu lat, ale utrzymują się u 30-50% nastolatków i 30% dorosłych. Pełnoobjawowy zespół nadpobudliwości pozostaje u 3 % dorosłych.

Aby w pełni przedstawić obraz zaburzenia, należy uzmysłowić sobie także jego etiologię, gdyż nie jest ona wymysłem pedagogów, psychologów, czy lekarzy, lecz jest stwierdzoną, zbadaną i dobrze udokumentowaną jednostką chorobową o podłożu neurologicznym. Mówiąc językiem zrozumiałym: system pobudzenia u człowieka dotkniętego zaburzeniem jest rozwinięty prawidłowo, natomiast system hamowania reakcji na nowe bodźce jest upośledzony, co powoduje niewspółmierne reakcje do zaistniałej sytuacji. W związku z powyższym, chory ma kłopoty z kontrolą własnej impulsywności, nadmierną aktywnością ruchową oraz z zaburzeniami koncentracji uwagi. Żyje w świecie szumu informacyjnego, z którym jego mózg nie jest w stanie się uporać, by wyselekcjonować w danym momencie informacje najważniejsze, ważne, mniej ważne i nieistotne. Wszystkie one naraz bombardują mózg chorego, co powoduje jego dezorientację w otaczającym je świecie. Zdarza się np. że uczeń wstaje z miejsca w środku lekcji i idzie do kolegi załatwić to, co się mu przypomniało, bo nie jest w stanie poczekać do przerwy. W wieku kilkunastu lat praca mózgu zwykle ulega wyregulowaniu, lecz w wielu przypadkach, z powodu narosłych wcześniej problemów, jest już za późno na pełen powrót do „normalności” i udziału w życiu społecznym.

Nadpobudliwość psychoruchowa jest uważana za zaburzenie łamiące linię życiową. Osoby nadpobudliwe wcześniej niż ich rówieśnicy kończą karierę szkolną, uzyskują gorsze wykształcenie, częściej popadają w konflikty z prawem. Prospektywne badania wskazują na dziesięciokrotny wzrost ryzyka uzależnienia od leków i substancji psychotropowych u osób z ADHD w porównaniu z populacją ogólną.
Kluczem do radzenia sobie z nadpobudliwością jest zrozumienie przyczyn,jej neurofizjologicznych podstaw funkcjonowania oraz pełna akceptacja dziecka i zaangażowana pomoc. Przyznać należy, że do takiej postawy wobec dziecka potrzebny jest wyjątkowy charakter zwłaszcza nauczyciela-wychowawcy. Pamiętając o fakcie, iż dziecko z ADHD posiada normę intelektualną, bądź jest ona powyżej przeciętnej – umieszczanie dziecka, z racji zaburzonych zachowań w szkołach i klasach o zaniżonych wymaganiach edukacyjnych, jest trudną do zrozumienia pomyłką (a jest to niestety częsta praktyka) i świadczy o braku orientacji w specyficznych potrzebach dziecka dotkniętego zaburzeniem nadpobudliwości. Z drugiej jednak strony źle prowadzone w szkole dziecko z ADHD może destabilizować funkcjonowanie klasy i tok lekcji. Dlatego, ważne jest posiadanie przez nauczycieli oraz rodziców i opiekunów, odpowiedniej wiedzy i umiejętności w prowadzeniu i wychowywaniu takiego dziecka. W wielu specjalistycznych publikacjach dowiedziono, iż nie zdiagnozowanie dziecka w odpowiednim czasie, czyli jak najwcześniej (6-9 r. ż.), a za tym idący brak terapii, w tym także, w razie potrzeby, farmakologicznej, biegnącej równolegle z właściwymi oddziaływaniami psychologiczno-pedagogicznymi, pociągają za sobą konsekwencje w przeważającej większości trudne do odrobienia, bądź naprawienia (w przypadku samobójstw).

Pomimo licznych publikacji na temat ADHD oraz coraz większej wiedzy osób zajmujących się pracą z dziećmi i wychowaniem, w dalszym ciągu znajomość tego schorzenia nie jest powszechna. Problem dostrzegają przedstawiciele władz oświatowych, samorządowych i innych instytucji rządowych i pozarządowych, natomiast ciągle za mało jest odpowiednich szkoleń i prezentacji, które przekazałyby wiedzę i umiejętności rodzicom, wychowawcom i opiekunom dzieci. Dlatego też, Tarnowskie Stowarzyszenie ADHD w ramach Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej „ADHD – prawie normalne życie”, której jest sprzymierzeńcem i uczestnikiem wraz z Małopolskim Centrum Zdrowia Publicznego w Krakowie, Janssen-Cilag Polska Sp. z o. o. oraz OHP Centrum Kształcenia i Wychowania w Tarnowie, organizują dla placówek oświatowo-wychowawczych, pracowników jednostek ochrony zdrowia, rodziców, opiekunów oraz wszystkich innych osób i instytucji z Tarnowa i regionu tarnowskiego, którym nieobojętny jest los dzieci z ADHD, konferencję naukowo-szkoleniową pt.: „Szkoła Przyjazna Dzieciom z ADHD i innymi dysfunkcjami” na którą serdecznie zapraszają wszystkich zainteresowanych tematem. Do tej pory w Tarnowie odbyły się w 2005 r. dwie konferencje z tego tematu, na które przybyła znaczącą liczba osób. I tak, w maju 2005 roku przybyło na konferencję ponad 550 osób, a we wrześniu 2005 r. - ok. 110 pracowników jednostek ochrony zdrowia. W 2006 r. na konferencję przybyło przeszło 350 osób. Wierzymy, że i tym razem liczba uczestników organizowanej konferencji będzie imponująca. Pragniemy jeszcze raz spotkać się z Państwem na organizowanej przez nas konferencji, aby w roku szkolnym 2007/08 przypomnieć i usystematyzować treści z tematu ADHD, jak również zachęcić do podjęcia inicjatywy tworzenie w Tarnowie i regionie tarnowskim szkół przyjaznych dzieciom nadpobudliwym.

W związku z powyższym informujemy, że konferencja naukowo-szkoleniowa odbędzie się 16 listopada 2007 r., w godz. 9.00-17.00 w sali konferencyjnej OHP Centrum Kształcenia i Wychowania w Tarnowie, przy ul. Mościckiego 27. Szkolenie jest bezpłatne. Po szkoleniu będzie można otrzymać Zaświadczenie uczestnictwa w konferencji. Będzie można również zaopatrzyć się w materiały szkoleniowe z tego tematu, oferowane przez wydawnictwa książkowe oraz zobaczyć przebieg treningu eeg-biofeedback.
Patronat honorowy nad konferencją przyjęli: Pan Andrzej Mucha-I Wicewojewoda Małopolski, Biskup Tarnowski, Małopolski Kurator Oświaty, Prezydent Miasta Tarnowa, Starosta Powiatu Tarnowskiego.
Patronat medialny – radio ESKA i RDN - Małopolska, portal internetowy: tarnow.net.pl oraz Małopolska Telewizja Kablowa.

Materiał opracowany na podstawie literatury specjalistycznej autorstwa: T. Wolańczyk, A. Kołakowski, A. Pisula oraz materiałów własnych TS ADHD.








Program: IV Konferencja ADHD – Tarnów, 16 listopada 2007 r.

Czas trwania: 9.00 – 17.00
Organizatorzy: Tarnowskie Stowarzyszenie ADHD, Małopolskie Centrum Zdrowia Publicznego w Krakowie, Janssen-Cilag Polska Sp. z o.o., Centrum Kształcenia i Wychowania OHP w Tarnowie,
Prowadzący: Tarnowskie Stowarzyszenie ADHD, Małopolskie Centrum Zdrowia Publicznego w Krakowie,
Miejsce: sala konferencyjna Ochotniczych Hufców Pracy Centrum Kształcenia i Wychowania w Tarnowie, ul. Mościckiego 27, 33 – 100 Tarnów

Program

8.30-9.00 - Rejestracja uczestników

Przywitanie gości i rozpoczęcie konferencji – przedstawiciele TS ADHD i współorganizatorów

I część (9.15 – 14.45)
1.ADHD -niezbędnik nauczyciela. Problem nauczania indywidualnego dzieci nadpobudliwych psychoruchowo. Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych (m.in. agresja, przemoc, inne) – dr n. med. Artur Wiśniewski, Klinika Psychiatrii Wieku Rozwojowego AM w Warszawie, Centrum Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej w Warszawie,
2. Model tworzenia „Szkoły Przyjaznej Dzieciom Nadpobudliwym” – na przykładzie doświadczeń własnych – mgr Kinga Truś, psycholog, współtwórca szkoły przyjaznej dzieciom z ADHD we Wrocławiu,
3. Jaką rolę odgrywają kwasy tłuszczowe w zaburzeniach rozwojowych i trudnościach w uczeniu się u dzieci i młodzieży – lek. med. Zbigniew Czop, Firma Qpharma Warszawa.
4. Prawa dziecka z ADHD i innymi specyficznymi potrzebami edukacyjnymi i wychowawczymi – Halina Kantor, Amnesty International, Stowarzyszenie „Niezwykłe Dzieci”, Katowice

Przerwa 10 min.

II cześć (15.00 – 17.00):

5. Model terapii psychopedagogicznej wspomagający rozwój dziecka z ADHD – mgr Agnieszka Skołyszewska, Dyrektor Specjalistycznej Poradni Profilaktyczno –Terapeutycznej w Tarnowie,
6. Jak rozmawiać z rodzicami dzieci z ADHD – mgr Agata Orzeł–Żukowska, psycholog, psychoterapeuta, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 2 w Krakowie,
7. Społeczne skutki zaniedbań w pracy z dzieckiem z Adhd - dorośli z Adhd - mgr Andrzej Moroz, psychopedagog z Lublina, terapeuta w Szpitalu Neuroipsychiatrycznym, od kilku lat zaangażowany w różne formy pomocy osobom z ADHD na Lubelszczyźnie,
8. Dziecko z ADHD na nauczaniu indywidualnym – na przykładzie doświadczeń własnych – Elżbieta Lech, mama dzieci z ADHD, Stalowa Wola.
9. Zakończenie i podsumowanie konferencji.

Po zakończeniu konferencji wydawane będą Zaświadczenia uczestnictwa w konferencji. W czasie przerwy będzie można zakupić publikacje książkowe na temat ADHD i tematy pokrewne oferowane przez wydawnictwa książkowe. Będzie można również m.in. uzyskać informacje na temat eeg-biofeedback i zobaczyć jak wygląda przebieg tego zabiegu .

Wstęp wolny



Pytanie konkursowe:

Do charakterystycznych objawów adhd zaliczyć należy (wybierz właściwe odpowiedzi – jedną, dwie z nich, wszystkie):
a)brak uwagi,
b)nadmierna aktywność,
c)impulsywność.




Jednoosobowy karnet na treningi eeg-biofeedback otrzymują:

-Elżbieta Maciejowska
-Kinga Sak


Serdecznie gratulujemy!!

Nagrodę można odebrać podczas konferencji naukowo-szkoleniowej, która odbędzie się 16 listopada 2007 r., w godz. 9.00-17.00 w sali konferencyjnej OHP Centrum Kształcenia i Wychowania w Tarnowie, przy ul. Mościckiego 27, za okazaniem dowodu osobistego lub w późniejszym terminie do 23 listopada 2007 r. w siedzibie Małopolskiego Centrum Zdrowia Publicznego w Krakowie – Ośrodek w Tarnowie, ul. Boya Żeleńskiego 4a, 33-100 Tarnów, w godz. 8.00-15.00.

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A