Dlatego też miasto Tarnów włączyło się w Kampanię "Miesiąc odpowiedzialnej sprzedaży-Małopolska 2006" realizowaną przez Pełnomocnika Zarządu Województwa Małopolskiego ds. Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom przy współpracy z Koalicją Programu Odpowiedzialnej Sprzedaży STOP 18 w celu ograniczania dostępności nieletnich do wyrobów tytoniowych.
Urząd Miasta Tarnowa wytypował pedagoga szkolnego, który odbędzie szkolenie w Krakowie z zakresu przepisów prawa oraz sposobów postępowania z młodo wyglądającym klientem chcącym kupić wyroby tytoniowe. Po przeszkoleniu osoba ta poprowadzi zajęcia z uczniami tarnowskich szkół handlowych-potencjalnymi sprzedawcami i radami pedagogicznymi tych szkół.
W Sali Lustrzanej w październiku odbędą się dwa szkolenia dla pedagogów i psychologów szkolnych "Jak uchronić dziecko przed tytoniem" organizowane w porozumieniu z Pełnomocnikiem Zarządu Województwa Małopolskiego ds. Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom.
W szkołach odbędą się spotkania z rodzicami, "wywiadówki profilaktyczne", rodzice dostaną broszury i konktretne rady jak rozmawiać z dziećmi o uzależnieniu od wyrobów tytoniowych.
Kampania "Miesiąc odpowiedzialnej sprzedaży - Małopolska 2006"
Badania społeczne realizowane w 2005 r. w Małopolsce wykazały, że palenie tytoniu to jeden z największych problemów społecznych w naszym województwie. 60% uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przyznało się do palenia papierosów. Wyroby tytoniowe są również najłatwiej dostępną substancją psychoaktywną. 66% niepełnoletnich uczniów potrafi je łatwo zdobyć. Papierosy stanowią też otwarcie drogi do narkotyków i alkoholu.
W związku z powyższym Województwo Małopolskie rozpoczyna Kampanię pilotażową „Miesiąc Odpowiedzialnej Sprzedaży – Małopolska 2006”. Kampania jest realizacją celu operacyjnego „Rozwój edukacji publicznej w zakresie problematyki uzależnień” Małopolskiego Programu Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom na lata 2004 – 2007 przyjętego przez Sejmik Województwa Małopolskiego.
Partnerem dla Województwa jest Koalicja Programu Odpowiedzialnej Sprzedaży www.stop18.pl.
Patronat honorowy
Janusz Sepioł – Marszałek Województwa Małopolskiego
Witold Kozłowski – Przewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego
Kampania pilotażowa kierowana jest do następujących jednostek samorządowych:
- 6 powiatów :
• M. Krakowa
• M. Tarnowa
• M. Nowego Sącza
• krakowskiego
• tarnowskiego
• nowosądeckiego
- 52 gmin z trzech powiatów ziemskich:
• krakowskiego,
• tarnowskiego
• nowosądeckiego
Głównym celem kampanii jest przeciwdziałanie dostępowi osób niepełnoletnich do wyrobów tytoniowych. Adresatami Kampanii są przede wszystkim sprzedawcy wyrobów tytoniowych, psycholodzy i pedagodzy szkolni oraz rodzice dzieci szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, a także mieszkańcy Małopolski. Działania kampanijne prowadzone będą w miesiącu październiku 2006 r.
W dniach 18 lipca w Krakowie i 19 lipca w Nowym Sączu odbyły się spotkania organizacyjne dotyczące przebiegu Kampanii, w których uczestniczyli przedstawiciele podmiotów, które zgłosiły akces do projektu w tym: samorządów powiatowych i gminnych, wojewódzkiej, powiatowych i miejskich komend policji, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta oraz organizacji pozarządowych. Podczas spotkań zaprezentowane zostały założenia kampanii oraz zasady współpracy z Pełnomocnikiem Zarządu Województwa Małopolskiego do spraw Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom w ramach tego przedsięwzięcia. Przedstawiona została idea Programu Odpowiedzialnej Sprzedaży oraz strategia Kampanii „Miesiąc Odpowiedzialnej Sprzedaży – Małopolska 2006r”.
Najważniejsze działania, które będą przeprowadzone w ramach Kampanii to:
- szkolenia dla przedstawicieli instytucji i organizacji dotyczące prowadzenia kampanii w społeczności lokalnej;
- działania na poziomie lokalnym wspierane merytorycznie i monitorowane przez Biuro Pełnomocnika Zarządu Województwa Małopolskiego do spraw Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom;
- imprezy towarzyszące, organizowane przez partnerów na poziomie lokalnym, skierowane do grup odbiorców (sprzedawców, nauczycieli, rodziców, osób niepełnoletnich);
- szkolenia dla nauczycieli;
- kampania informacyjna w lokalnych mediach,
- realizacja programów szkoleniowych dla lokalnych koordynatorów kampanii, zespołów kontrolnych oraz nauczycieli;
- dystrybucja materiałów kampanijnych (ulotki, plakaty i inne).