Projekt z Sofią zakończony
access_time 2006-06-23 18:14:19
Nauczyciele i uczniowie z Zespołu Szkół Ekonomiczno-Gastronomicznych zgodnie przyznają, że warto było wziąć udział w realizacji projektu językowego Sokrates Comenius dotyczącego wchodzenia młodzieży na rynek pracy. Partnerem projektu była prywatna szkoła biznesu z Bułgarii „Eurostandard”. Młodzież tarnowskiej szkoły gościła w Sofii w czasie ferii zimowych a rewizyta bułgarskich uczniów i nauczycieli odbyła się w marcu. W ostatnich dniach projekt został zamknięty. Obydwie strony projektu są zadowolone. Uczniowie poznali się nawzajem, zwiedzili swoje kraje, pracowali wspólnie.

Temat projektu dotyczył wchodzenia młodego człowieka na rynek pracy, czyli problemu, z którym zetknie się każdy uczestnik projektu w niedalekiej  hspace=przyszłości. Każdy z nich zostanie postawiony w sytuacji stresowej, którą jest na pewno rozmowa kwalifikacyjna, każdy z nich będzie musiał poprawnie skonstruować dokumenty wymagane przy staraniu się o konkretne stanowisko pracy. Dlatego wszystkie warsztaty i spotkania zorganizowane w ramach projektu oswajały młodzież z trudnymi sytuacjami i kształciły umiejętności radzenia sobie z nimi.

 

Koordynatorem projektu była wicedyrektor ZSEG Magdalena Naleźny. Nie byłaby możliwa jednak jego realizacja bez pomocy kilkunastu nauczycieli ekonomistów i oczywiście językowców. Oni kierowali młodzieżą, prowadzili uczniów w czasie warsztatów, opiekowali się nimi w czasie pobytu w Bułgarii. Dla dwudziestu uczniów tarnowskiej szkoły pobyt w Sofii był dobrze spędzonym czasem ferii. "Cieszę się, że wzięłam udział w projekcie i mimo ogromu pracy jestem zadowolona. Miałam szansę poznać tak odległy kraj, jakim jest  Bułgaria i zwiedzić jej najpiękniejsze zakątki. O Bułgarach mam dobre zdanie. Są mili, zabawni i przystojni, a dziewczęta bardzo sympatyczne" - mówi Bernadetta, uczennica ZSEG.

 

 hspace=W prywatnej szkole biznesu "Eurostandard” tarnowianie obserwowali rozmowę kwalifikacyjną przeprowadzoną przez bułgarskich uczniów. Słuchali wykładów o dokumentach aplikacyjnych, brali udział w angielskiej lekcji biznesu, lekcji na temat „job interview”, historii, geografii, technologii informacyjnej, rachunkowości. Odwiedzili firmę "Mr. Bricolage", która zajmuje się sprzedażą artykułów ogrodniczych, budowlanych i wykończeniowych i największy bank w Bułgarii - United Bułgarian Bank. To były najlepsze źródła informacji na pytania młodzieży - jakie dokumenty są konieczne do starania się o posadę, jakim kryterium kieruje się pracodawca wybierając pracownika, jak wyglądają dokumenty aplikacyjne, w jaki sposób pracodawcy motywują swoich pracowników? Wizyta w Urzędzie Pracy "Sernica" w Sofii pozwoliła na zaznajomienie się z problemem bezrobocia.

 

W niedzielę  tarnowianie obserwowali jak celebrowana jest msza w kościele grecko-katolickim i w cerkwi, pięknym, ogromnym soborze św. Aleksandra Newskiego. Bułgaria to piękny kraj, dlatego część czasu poświęcono na zwiedzanie, poznanie historii Sofii, Plodiv, Koprivshticy. I ostatni ważny punkt wyjazdu to integrowanie się z młodzieżą bułgarską.

Rewizyta odbyła się w marcu. Dwudziestu uczniów z Sofii wraz z opiekunami przyjechało do Tarnowa. Zwiedzili nasze miasto, spotkali się z  hspace=pracodawcami kilku firm naszego regionu, na przykład ”Zenitu”, Karpackiej Spółki Gazowniczej i Banku Przemysłowo-Handlowego, właścicielami muzeum lalek w Pilźnie. Duże wrażenie zrobiła na bułgarskich uczniach Krynica. Nie tylko turystyczne atrakcje były interesujące, ale również spotkanie z prezes Janiną Michalik z Regionalnej Karczmy w Krynicy.

 

Podczas spotkań i rozmów uczestnicy projektu poznali firmę, oczekiwania kadrowe, sposoby rekrutacji. Elementem każdej z tych wizyt było zwiedzanie zakładu pracy i zapoznanie ze specyfiką jego działania. Ponadto pracodawcy odpowiadali na zadawane pytania. W Banku Przemysłowo- Handlowym odbyła się dodatkowo prezentacja sposobów zabezpieczeń banknotów (złotówek, dolarów, euro), a w Karczmie Regionalnej w Krynicy przedstawiono jak pozyskiwać środki z UE. Rozmowa z Barbarą Blachą, naczelnikiem referatu Poradnictwa Zawodowego i Promocji Zatrudnienia pozwoliła młodzieży poznać sytuację na rynku pracy w naszym mieście - kto może liczyć na zatrudnienie, które zawody są poszukiwane, kto nie znajdzie pracy.

 

Bardzo ciekawym doświadczeniem dla młodzieży polskiej i bułgarskiej były warsztaty, w czasie, których trzech uczniów jednej i drugiej strony starało się o pracę biorąc udział w symulowanej rozmowie kwalifikacyjnej. Pracodawcami wybierającymi najlepszego kandydata na konkretne stanowisko byli: dyrektor ZSEG Jerzy Feret, prezes Instytutu Edukacji Zawodowej Krzysztof Chmielarz i dyrektor BOŚ Bronisław Usarz.

 

Przyjazd do Polski i realizacja projektu Sokrates stał się okazją do zwiedzania. Uczniom z Sofii podobał się Kraków i Krynica, duże wrażenie zrobił na nich Oświęcim.

 

 hspace=Warsztaty, spotkania, rozmowy były świetnym wstępem do tworzenia instrukcji w języku ojczystym i angielskim odpowiadającej na pytania - jak przygotować dokumenty aplikacyjne i jak zachować się podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Efektem projektu jest też słownik polsko-angielsko-bułgarski obejmujący słownictwo z zakresu rynku pracy.  Wszystkie informacje o projekcie znajdą się na stronie internetowej także zaprojektowanej przez młodzież.

 

Koordynator, Magdalena Naleźny jest bardzo zadowolona z projektu i jest dumna z wszystkich tworzących go nauczycieli. "To była ciężka praca nauczycieli i uczniów. Było warto. Jako jedyna szkoła w Tarnowie wygraliśmy Językowy Projekt Socrates Comenius. Tworzymy dobry wizerunek naszej szkoły i teraz możemy się podzielić doświadczeniami z innymi nauczycielami. Projekt daje duże możliwości pracy w grupie, wzajemnego poznania się, wyzwala inicjatywę, kreatywność, uczy odpowiedzialności za powierzoną pracę. Podjęcie takiego wyzwania było na pewno sposobem na podniesienie poziomu i wzmocnienie europejskiego wymiaru kształcenia zawodowego. Myślę, że wyjazd uświadomił też młodzieży, jak ważna jest znajomość języka angielskiego w dzisiejszych czasach. Na pewno poziom znajomości angielskiego został zweryfikowany a kilka dni pobytu był okazją do doskonalenia go " -  podsumowuje wicedyrektor ZSEG.

 

Dlaczego warto angażować się w podobne projekty? Młodzież poznaje kulturę i obyczaje kraju partnera projektu, zaznajamia się z lokalną specyfiką życia codziennego, zwyczajami, tradycjami, pracą. Poszerza w ten sposób swoje horyzonty, uczy się współpracy, wspólnego działania, wzajemnej tolerancji i poszanowania różnicy zdań, szlifuje język i oprócz tego wszystkiego - dobrze się bawi. A przecież bawiąc się najlepiej się uczymy.

 

 

Nauczyciele biorący udział w realizacji projektu:

 

1. nauczyciele przedmiotów ekonomicznych: Dorota Koptiew, Maria Wantuch, Maria Bawiec, Beata Gajda, Dorota Bargieł-Kurowska, Elżbieta Roczniak, Małgorzata Migduła, Renata Fior, Halina Wójcik

 

2. nauczyciele języka angielskiego: Beata Nytko, Paweł Wojewoda, Magdalena Borszowska, Agnieszka Paliga, Anna Gawin, Justyna Kania, Małgorzata Krzemińska

 

3. inni nauczyciele - Barbara Staszków, Wanda Rojek, Paweł Stanek

 

 

 

 


 

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A