Niegrzeczne i zdolne
access_time 2005-05-25 03:59:33
Więcej wiedzy o ADHD, szkolenia dla nauczycieli i rodziców, współpraca między nimi a szkołą, dostęp do specjalistycznej pomocy i środków farmakologicznych - to najważniejsze wnioski, wypracowane przez uczestników konferencji "Pokochaj dziecko z ADHD - Bo razem łatwiej", która odbyła się w sobotę w Tarnowie. Jej głównym organizatorem była Fundacja Edukacji Obywatelskiej "Przyszłość i Praca" z Krakowa.

W konferencji wzięło udział ponad 500 osób: neurolodzy, psychiatrzy, psycholodzy, pedagodzy, lekarze, studenci kierunków pedagogicznych, rodzice i opiekunowie dzieci nadpobudliwych oraz ich rówieśnicy. Wśród gości znaleźli się także parlamentarzyści, przedstawiciele władz wojewódzkich, powiatowych i miejskich, którzy zadeklarowali pomoc w organizacji przyszłych przedsięwzięć.



Podczas konferencji można było posłuchać nie tylko wykładów specjalistów, ale i doświadczeń osób, które zetknęły się z ADHD, a także poznać historię chłopca, który cierpiał na to schorzenie. Problem ADHD dotyczy 3-10 proc. dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Jak podkreślają fachowcy, schorzenie uwidacznia się najczęściej, kiedy rozpoczynają naukę, później spora ilość dzieci z niego wyrasta.



- W Tarnowie dzieci z typowym zespołem ADHD stanowią niewielki procent. Problemem jest nadpobudliwość, a rodzice często mylą te pojęcia. ADHD jest schorzeniem kwalifikującym się do leczenia, choć objawy w obu przypadkach mogą być podobne - mówi Irena Gancarz, psycholog z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej. Obecnie w Tarnowie dzieci z ADHD i ich rodzice nie mają większych możliwości uzyskania specjalistycznej pomocy, kierowani są do ośrodków w Krakowie.



Rodzicom dzieci dotkniętych tym schorzeniem specjaliści radzą, by wydawali im pojedyncze polecenia, w ich pokoju przechowywali jak najmniej przedmiotów, które rozpraszają dziecko, podobnie powinno wyglądać biurko podczas odrabiania lekcji, ważny jest ustalony porządek dnia. Dla nauczycieli pomocne może być ustalenie z uczniem znaku, którym będzie mu sygnalizował, kiedy zachowuje się nie tak, jak powinien. Dziecku, które nie może usiedzieć spokojnie można zlecić np. przyniesienie kredy. Dobrze jest zapisywać na tablicy polecenia, sprawdzić, czy zanotował zadanie domowe, posadzić w ławce ze spokojnym kolegą.



Fachowcy podkreślają, że nadmierna ruchliwość nie jest najważniejszym aspektem zespołu ADHD, dużo ważniejsze są zaburzenia w sferze emocjonalnej. Spadająca samoocena, spowodowana ciągłymi porażkami, poczucie osamotnienia i braku zrozumienia samego siebie powodują liczne frustracje, a w konsekwencji depresje z próbami samobójczymi włącznie.



(baja)



Dziennik Polski



 

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A