Most w Ostrowie zamknięty! Zakaz ruchu dotyczy także pieszych
access_time 2019-11-27 10:17:00
W środę Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego zamknął most na Dunajcu w Ostrowie dla samochodów, rowerzystów i pieszych.

Most był poddawany ekspertyzom stanu technicznego w latach 2011, 2015 i 2018. W 2019 roku została wykonana ekspertyza konstrukcyjna wraz z obliczeniami statyczno-wytrzymałościowymi i sprawdzeniem nośności obiektu z obowiązującymi warunkami technicznymi jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie. Ponadto prof. dr. hab. inż. Tomaszowi Siwowskiemu z Politechniki Rzeszowskiej zlecone zostało wykonanie opinii technicznej, której celem było sprawdzenie poprawności wykonanej ekspertyzy oraz ocena stanu technicznego konstrukcji pod kątem możliwości utrzymania ruchu na obiekcie.

- Ten most w obecnym stanie należy zamknąć, bo robi się groźnie. Nie można ryzykować jego dalszej eksploatacji, nie tylko pod obciążeniem pojazdami samochodowymi, ale również pod obciążeniem pieszym czy rowerowym - ocenił prof. Tomasz Siwowski. - Most jest stary i ma pewne wady pierwotne w konstrukcji. Nośność jest bardzo ograniczona, a to co ogranicza tę nośność, to jeszcze bardzo dużo uszkodzeń tego mostu. Są to pęknięcia konstrukcji stalowej i spoin, których ilość narasta z dnia na dzień.

Profesor zarekomendował, by żadne obciążenie użytkowe na tym moście nie miało miejsca, gdyż obliczenia wskazują, że nawet pod ciężarem własnym, bez jakiegokolwiek ruchu, poziom bezpieczeństwa jest krytyczny. - Po tym, co przedstawili inżynierowie, co przedstawił pan profesor, organ nadzoru budowlanego jest zobligowany do wydania decyzji o wyłączeniu z użytkowania tego obiektu – oświadczył Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Tarnowie Mariusz Przęczek.

Starosta tarnowski Roman Łucarz również uznał, że nie można narażać życia ludzi. Most w trybie natychmiastowym został zamknięty. - Bezpieczeństwo naszych mieszkańców jest dla nas nadrzędną wartością. Jesteśmy odpowiedzialni i nie możemy ryzykować - zaznaczył. - Ocenimy teraz czy jest możliwa naprawa mostu, w jakim zakresie i jakie będą tego koszty. Jeśli naprawa będzie możliwa i opłacalna, to będziemy go naprawiać, a jeśli się okaże, że korzystniejsza będzie budowa nowego obiektu to szybko przygotujemy dokumentację projektową i poszukiwać będziemy źródeł sfinansowania przedsięwzięcia.

- Zdajemy sobie sprawę z utrudnień jakie w tym momencie powoduje decyzja o zamknięciu mostu w Ostrowie. Nie jest jednak winą samorządu powiatowego, że na ten most kierował się ruch samochodowy z autostrady, przecież nigdy tak nie miało być - przekonuje wicestarosta tarnowski Jacek Hudyma. - Błędem kardynalnym było to, że nowy most na Dunajcu nie powstał podczas budowy samej autostrady, że z powodu oszczędności ten wariant został zaniechany. Po drugie, możemy mówić o decyzjach, które spowodowały znaczące opóźnienie powstania nowego obiektu mostowego w ramach łącznika między zjazdem z autostrady a Mościcami. W latach 2012-2014 nasz Powiatowy Zarząd Dróg był liderem tego projektu, chociaż wiadomo było, iż jego koszty znacząco wykraczają poza możliwości budżetowe powiatu. Dopiero w 2015 roku inwestycję przejął Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, lecz poprzedni Zarząd Województwa Małopolskiego nie doprowadził do rozpoczęcia inwestycji. Zabrakło wyraźnie determinacji, którą dopiero teraz wykazały nowe władze województwa.

Jak poinformował zastępca dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg, Stanisław Pyzdek, również na autostradzie pojawią się oznakowania o objazdach. Powiatowy Zarząd Dróg zaleca objazd zgodnie z tymczasową organizacją ruchu: z Wierzchosławic drogą wojewódzką 975 do Wojnicza, a następnie drogą krajową nr 94 i ulicami Krakowską oraz Czerwonych Klonów. Z uwagi na duże natężenie ruchu sugeruje się omijanie węzła autostradowego Tarnów - Mościce, i wjazd do miasta na węźle autostradowym Tarnów - Centrum. Kierowców z gmin Radłów oraz Wietrzychowice prosi się o wybieranie w miarę możliwości wjazdu do Tarnowa drogą nr 973 od strony Żabna.

Fot. Paweł Topolski

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A