Uwaga! Oszuści podszywają się pod numer infolinii ZUS
access_time 2022-01-20 14:18:00
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed oszustami, którzy wykorzystując tzw. spoofing telefoniczny, podszywają się pod numer infolinii ZUS. - Nigdy nie podawajmy dzwoniącemu danych osobowych, w tym danych logowania do PUE ZUS - apeluje Zakład.

- Dostajemy sygnały od klientów, że oszuści podszywają się pod numer infolinii ZUS. Podkreślamy, że nasi konsultanci nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami - informuje Anna Szaniawska, regionalny rzecznik prasowy ZUS

Spoofing telefoniczny polega na podszywaniu się przestępcy pod dowolny numer lub nazwę kontaktu, w celu wyłudzenia danych wrażliwych, takich jak loginy i hasła do bankowości elektronicznej, numery kart kredytowych lub bankomatowych lub numery PESEL. Mimo że na telefonie wyświetla się informacja o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, to w rzeczywistości jest to ktoś zupełnie inny. W ten sposób coraz częściej oszuści udają konsultantów banków, czy przedstawicieli urzędów.

- W ostatnich dniach otrzymujemy od klientów zgłoszenia, że odebrali połączenia z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00 (taki numer wyświetlił się na telefonie klienta). Dzwoniący łamaną polszczyzną zapytał, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE i czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu. Zdarzały się również prośby o podanie loginu do konta w banku (w przypadku, gdy klient do PUE loguje się przez bankowość elektroniczną), bo inaczej zostanie zablokowany dostęp do PUE - przekazała rzecznik.

- Zgodnie z naszymi standardami, kiedy jest konieczny kontakt pracownika z klientem, nasi konsultanci podają swoje imię i nazwisko. Przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta. Ponadto połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub prowadzonej przez ZUS konkretnej sprawy klienta. W ten sposób nie zmieniamy numeru telefonu, który służy do uwierzytelnienia w systemie - tłumaczy rzecznik.

ZUS apeluje, by nigdy nie podawać dzwoniącemu danych do logowania na PUE ZUS.

ac / fot. Pixabay

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A,821