Tarnów stolicą na tanecznej mapie Polski. Trwa Festiwal Teatrów Tańca
access_time 2013-10-17 14:15:52
Trwa 3. edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca "Scena Otwarta". Podczas kolejnego weekendu festiwalu na scenie Centrum Sztuki Mościce będzie można zobaczyć spektakl akrobatyczno-taneczny Prometeusz oraz Romeo i Julia w wykonaniu Opery Śląskiej z Bytomia.
Za sprawą Centrum Sztuki Mościce od 11 do 27 października, po raz trzeci na tanecznej mapie Polski zagości Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca "Scena Otwarta". Dotychczasowe dwie edycje, ich bogactwo programowe oraz różnorodność prezentacji, dowiodły nie tylko otwartości sceny na nurty i prądy sztuki tańca, ale także wskazały na duże zapotrzebowania odbiorców na prezentację ambitnej sztuki i potrzebę kontaktu z profesjonalną sztuką taneczną i baletową. Szczegółowy program: pobierz w formacie PDF Szczegółowe informacje na stronie: www.scenaotwarta.pl Zobacz spot filmowy Festiwalu. Data: 18 października 2012 r., godz. 19.00 Spektakl: Prometeusz - IMPART Wrocław - Polska Bilety: sektor A - 30 zł, sektor B - 20 zł, sektor C - 10 zł - zakup w kasie CSM lub ON-LINE      Karnety festiwalowe: na wszystkie wydarzenia w cenie - 96 zł (sektor B) - zakup tylko w kasie CSM Informacje i rezerwacja: CSM (żółty punkt) czynny w godz. 10:00 - 20:00 ul. Traugutta 1, Tarnów, tel: +48 14 633 46 04 Prometeusz - spektakl akrobatyczno-taneczny, w którym środkiem wyrazu wykonawców jest bardzo szeroko rozumiana forma ruchowa, czyli taniec, akrobacje, teatr cieni, elementy ekwilibrystyki cyrkowej i wschodnie sztuki walki. Zbudowane z rozmachem widowisko nie jest jednak popisem akrobatycznym czy tanecznym, gdyż w "Prometeuszu" zawarta jest wyraźna treść i historia, a elementy ruchowe są jedynie narzędziami narracji. Kanwą przestawienia jest antyczny mit o Prometeuszu, który za pomocą wykradzionego bogom ognia budzi w ludziach rozum, myślenie, kreatywność, pasje i zainteresowanie światem. Niezadowolony z obrotu spraw Zeus posyła na ziemię Pandorę z puszką pełną ludzkich trosk, chorób i lęków. Pandora uwodzi brata Prometeusza (jego intelektualne przeciwieństwo) i namawia do otwarcia puszki, uwalniając na świat wszelkie ludzkie nieszczęścia. Prometeusz mści się na Zeusie, podstępem wymuszając na nim błędny wybór byka ofiarnego. W odwecie Zeus przykuwa Prometeusza do skał Kaukazu, wystawiając go na codzienne cierpienie. Oś spektaklu wyznacza konflikt Prometeusza z Zeusem. Prometeusz jest tutaj przedstawicielem humanizmu, świeckości, rozwoju i nauki, Zeus natomiast symbolizuje dogmatyczną wiarę, bezkrytyczne kultywowanie tradycji i ślepe, bezmyślne posłuszeństwo. Pozwalając sobie na szczyptę metafory i fantazji należy patrzeć na ten spektakl jak na przedstawienie dramatyczne, w którym aktorom odebrano mowę, a dodano skrzydła. Kolejną cechą, która może wyróżniać ten spektakl, jest jego nawiązanie w formie do teatru antycznego. Walorem realizacji jest połączenie widowiska z teatrem dramatycznym. Treść jest uniwersalna - ponadczasowa, międzykulturowa. Inspiracją do powstania spektaklu pt. Prometeusz było zderzenie dwóch silnych emocji, to jest irytacji na wszechobecną ignorancję i modną obecnie negację nauki oraz nieumiejętność akceptacji tych wszystkich pseudo-filozoficznych nadinterpretacji mitów wszelkiego pochodzenia, niezależnie od tego czy te mity są greckie, skandynawskie, celtyckie czy chińskie. Zderzenie tych dwóch zjawisk spowodowało, że narodził się pomysł, aby przedstawić wybrany mit tak jak został napisany, bez źle odczytanych, przeintelektualizowanych nakładek - mówi reżyser spektaklu, Kamil Przyboś. - Jako że znam zespół [Everest] od niemal 10 lat, mamy na koncie uczestnictwo w wielu eventach. Od zawsze jednak ciągnęło nas w stronę czegoś więcej niż popisu akrobatycznego. Marzenie o powstaniu "pełnometrażowego" spektaklu towarzyszyło nam chyba od samego początku. Kilka miesięcy temu grupa Everest miała okazję spotkać się z na jednym z eventów z szefostwem Impartu i tak oto narodziła się współpraca...
Data: 19 października 2012 r., godz. 19.00 Spektakl: Romeo i Julia Opera Śląska w Bytomiu - Polska Bilety: sektor A - 30 zł, sektor B - 20 zł, sektor C - 10 zł - zakup w kasie CSM lub ON-LINE      Karnety festiwalowe: na wszystkie wydarzenia w cenie - 96 zł (sektor B) - zakup tylko w kasie CSM Informacje i rezerwacja: CSM (żółty punkt) czynny w godz. 10:00 - 20:00 ul. Traugutta 1, Tarnów, tel: +48 14 633 46 04 Opera Śląska w Bytomiu Teatr operowy w Bytomiu stanowi od ponad 65 lat chlubę i dumę Śląska. Za datę inauguracyjną działalność Opery przyjmuje się 14 czerwca 1945 roku, datę wystawienia "Halki" pierwszego przedstawienia operowego w powojennej Polsce. Twórcą Opery Śląskiej był światowej sławy artysta - Adam Didur. Opera Śląska stale gości na scenach regionu i kraju. Od 1994 roku regularnie prezentuje swoje spektakle na arenie międzynarodowej. Szczególną renomą cieszy się w Niemczech, Holandii i Portugalii. Artyści teatru kilkakrotnie występowali w Berlinie - w sali Filharmoników im. Herberta von Karajana oraz w Konzerthausie. Często są gośćmi Filharmonii Monachijskiej. Ostatnie letnie tournee niemieckie obejmują każdorazowo swoim zasięgiem ok. 80 miejscowości w Niemczech, Szwajcarii, Luksemburgu, Holandii, Austrii, Szwecji i Danii. Dorobek bytomskiej Opery to ponad 260 premier oper, operetek i baletów, w tym wiele pozycji prapremierowych. W repertuarze bieżącym utrzymuje się ok. 30 tytułów, w tym m. in. opery: "Aida", "Borys Godunow", "Carmen", "Cyrulik sewilski", "Don Carlos", "Eugeniusz Oniegin", "Halka", "Łucja z Lammermoor", "Madama butterfly", "Maria Stuarda", "Nabucco", "Orfeusz i Eurydyka", "Straszny dwór", "Tannhauser", "Traviata"; operetki: "Księżniczka czardasza", "Piękna Helena i inne", "Wesoła wdówka", "Zemsta nietoperza"; balety: "Dziadek do orzechów", "Kot w butach", "Królewna Śnieżka", "Pan Twardowski", "Romeo i Julia", "The Beatles&Queen", musicale: "Phantom", "Zaczarowany bal", kantata sceniczna "Carmina burana". ROMEO I JULIA Przedstawienie powstało na kanwie znanej tragedii Williama Szekspira do symfonii dramatycznej Hectora Berlioza o tym samym tytule i fragmentów jego innych kompozycji. Spektakl zrealizowano przy współpracy z Ogólnokształcącą Szkołą Baletową im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu. W spektaklu wykorzystano również nagranie London Symphony Orchestra pod dyrekcją sir Collina Davisa. Prapremiera spektaklu w Operze Śląskiej miała miejsce 12 grudnia 2009 r. Projekt finansowany z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, środków Min.KiDN pochodzących z budżetu państwa oraz ze środków Województwa Małopolskiego.
Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A