Trwa Festiwal Paschalny Musica Poetica
access_time 2012-03-29 11:14:37
Po ubiegłorocznym sukcesie festiwalu paschalnym MUSICA POETICA, w tym roku melomanów czeka druga edycja cyklu wielkanocnych koncertów. Na wszystkie koncerty wstęp jest bezpłatny. Zachęcamy do zapoznania się z programem Festiwalu.
W Tarnowie znowu wystąpią najwybitniejsi polscy i międzynarodowi artyści, grający muzykę minionych wieków zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą, na dawnych instrumentach lub ich kopiach. W tym roku, obok barokowej muzyki wokalnej z towarzyszeniem smyczków, usłyszeć też będzie można recital znakomitego klawesynisty, Marka Toporowskiego, oraz rzadkie instrumenty dęte z przełomu renesansu i baroku. Idea koncertów znowu krąży wokół muzyki pasyjnej: refleksyjnej i dramatycznej kontemplacji męki Chrystusa. Cztery koncerty w różny sposób wprowadzają element duchowości w zbyt prędko biegnące dni. Począwszy od utworów wokalnych, odbijających w swej złożonej polifonii absolut doskonałości – dzieł największych mistrzów renesansowych, Lassa i Palestriny, oraz największego mistrza współczesności, sławnego muzycznego mistyka Arvo Pärta, przez klawiszowe utwory Jana Sebastiana Bacha, po arcydzieło subtelności, ekspresji wymieszanej z przejmującą słodyczą – słynne i uwielbiane „Stabat Mater” Pergolesiego, jednego z najwcześniej zabranych przez śmierć geniuszy. Wszystko w znakomitych, specjalnie dobranych wykonaniach muzyków specjalizujących się w dawnym repertuarze – aby duch minionych wieków mógł oblec się w najlepsze dźwiękowe szaty. środa 28 III Bazylika Katedralna 19.15 KOBIETA Z ALABASTROWYM NACZYNIEM musica sacra a cappella: Lassus | Pärt | Palestrina CHÓR KAMERALNY CAPELLA CRACOVIENSIS Jan Tomasz Adamus dyrygent Wyjątkowy program, łączący współczesny mistycyzm samotnika Arvo Pärta z renesansową doskonałością, w wykonaniu wychwalanego kameralnego zespołu wokalnego Capelli Cracoviensis – najbardziej dynamicznie rozwijającego się ansamblu w Polsce. czwartek 29 III Kościół XX. Filipinów 19.45 DIC NOBIS MARIA ENSEMBLE OLTREMONTANO Schütz | Praetorius | Hassler [zespół historycznych cynków i puzonów, Belgia] z udziałem śpiewaków Subtilior Ensemble [Warszawa] Muzyka pasyjna rozkwitała wraz ze zmianami w obowiązującym modelu religijności. Gdy w XIV w. zaczęto akcentować męczeńską śmierć Chrystusa – pojawiły się krucyfiksy i wizerunek typu pietà. Podczas nawrotu tej uczuciowości w wieku XVI i XVII – zwłaszcza w kręgu protestanckim – rozkwitła muzyka pasyjna. Muzyczne ilustracje Męki Pańskiej dopełniają słowną narrację emocjami, jakich żadna inna sztuka nie jest w stanie wyrazić. Istotne jednak, by nadać im właściwe brzmienie – stąd wyjątkową okazją jest słuchanie jej w wykonaniu nie tylko dobranych śpiewaków (Subtilior Ensemble), ale i jednego z najdoskonalszych zespołów instrumentów dętych, jakim jest belgijski Oltremontano. piątek 30 III Kościół OO. Bernardynów 19.15 BACH W BLASKU ŚWIEC Couperin | Bach | Haydn recital Marek Toporowski klawesyn Muzyka Johanna Sebastiana Bacha to swoisty fenomen: wcielenie ideału, dziś oddziałujące z pewnością jeszcze silniej, niż w czasie swego powstania. Jakim cudem ożywiona geniuszem motoryczna logika, zbudowana z matematycznej precyzji kontrapunktem, okazuje się muzyką lepiej wyrażającą dążenia człowieka XXI wieku, niż dzieła współczesne? Odpowiedzi szukać można na recitalu jednego z najwybitniejszych klawesynistów, Marka Toporowskiego. sobota 31 III Kościół XX. Misjonarzy 19.15 Giovanni Battista PERGOLESI Stabat Mater Giorgia Milanesi sopran Melodie Ruvio alt CAPELLA CRACOVIENSIS na historycznych instrumentach Alessandro Moccia koncertmistrz „Stabat Mater” – średniowieczna sekwencja, mówiąca o bólu Marii patrzącej na ukrzyżowanego Jezusa, wiąże się z tą samą wrażliwością, co muzyka pasyjna. W muzycznej interpretacji Pergolesiego stała się arcydziełem – zmarły w 1736 r., w wieku ledwie 26 lat geniusz, stworzył jedno z największych arcydzieł w historii muzyki, zarazem ujmujące melodyjnością, jak i poruszające ekspresją. Utwór godny samodzielnie wypełnić program wieczoru, bez uzupełnień, by nie rozpraszać zebranych tu emocji. Tym bardziej, że poprowadzony będzie przez tak wykwintnego artystę, jak Alessandro Moccia, koncertmistrz Capelli Cracoviensis oraz słynnej orkiestry Philippe'a Herreweghe. Organizatorzy Festiwalu: Wydział Kultury UMT Centrum Sztuki Mościce Capella Cracoviensis Dyrektor Artystyczny Festiwalu: Jan Tomasz Adamus Patronaty Honorowe: Biskup Administrator Diecezji Tarnowskiej Wiesław Lechowicz Marszałek Województwa Małopolskiego Marek Sowa Prezydent Miasta Tarnowa Ryszard Ścigała
Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A