Pytania dotyczyły największych grzechów kierowców, wiedzy o udzielaniu pierwszej pomocy i odpowiednim utrzymaniu samochodu oraz miejscu ekologii w motoryzacji. Kierowcy obalali również olejowe mity.
Według badania Mobil 1 największym grzechem kierowców w Tarnowie jest nadmierna prędkość (50 proc.). Co czwarty kierowca (26 proc.) rozmawia podczas jazdy przez telefon. To drugie poważne przewinienie za kółkiem. Trzecim największym grzechem jest ryzykowne wyprzedzanie (12 proc.). W tej kwestii jest duża różnica pomiędzy badanymi miastami. Najczęściej wyprzedzają na trzeciego kierowcy z Zielonej Góry (16 proc.), a najmniej Torunianie (8 proc.). W badaniu znalazło się również pytanie o najciemniejszą stronę motoryzacji – jazdę pod wpływem alkoholu, do czego przyznało się 5 proc. kierowców z Tarnowa. Podsumowując temat bezpieczeństwa, najmniej optymistycznym wnioskiem
z badania jest to, że tylko jeden na dwustu kierowców nie ma nic na swoim sumieniu.
Producent olejów Mobil 1 postanowił również sprawdzić, czy kierowcy z Tarnowa są przygotowani do najtrudniejszego i najbardziej odpowiedzialnego egzaminu na drodze. Według badania w chwili wypadku, aż ponad połowa osób (58 proc.) nie umiałaby udzielić pierwszej pomocy. Kolejnym z obszarów badania Mobil 1 była właściwa eksploatacja samochodu i silnika. Tarnowianie wymieniają olej średnio co 13 263 kilometrów, a 61 proc. z nich wozi ze sobą olej na dolewki. To bardzo dobra wiadomość. Litrowe opakowanie oleju nie zajmuje dużo miejsca w bagażniku, a może pomóc zabezpieczyć silnik przed poważnym uszkodzeniem i wysokimi kosztami naprawy.
ExxonMobil, podobnie jak w 2009 roku, postanowił obalić olejowe mity. Pomimo rosnącej wiedzy kierowców na temat olejów silnikowych, nadal istnieje wiele błędnych stereotypów. Jakie są więc największe olejowe mity w Tarnowie?
Mit 1: Oleje syntetyczne powinny być używane tylko w nowych samochodach.
Tak twierdzi 15 proc. kierowców z Tarnowa mimo, że juz od ponad 30 lat silniki samochodowe zalewane są olejami syntetycznymi.
Mit 2: Oleje syntetyczne nie pracują dobrze w samochodach o wysokim przebiegu.
Mimo, że w intensywnie eksploatowanych silnikach to właśnie oleje syntetyczne gwarantują doskonałą ochronę silnika, aż 28 proc. kierowców z Tarnowa uważa, że syntetyki to dobry wybór jedynie dla mało używanych samochodów.
Mit 3: Oleje syntetyczne mogą powodować rozszczelnienie silnika.
Już bardzo rzadko na ulicy można spotkać auta z czasów, gdy silniki były zalewane wyłącznie olejami mineralnymi, a uszczelnienia mogły być niekompatybilne z niektórymi olejami syntetycznymi (patrz też mit 1). Trzeci mit o rozszczelnianiu dotyczy 13 proc. kierowców
z Tarnowa. Funkcjonuje on pomimo, że oparte na syntetycznych węglowodorach polialfaolefinowych oleje, powszechnie stosowane od ponad 30 lat w nowych i starszych silnikach, są pod tym względem doskonale sprawdzone.
Mit 4: Samochód z instalacją gazową potrzebuje specjalnego oleju silnikowego.
Tak twierdzi 38 proc. kierowców z Tarnowa i jest w wielkim błędzie. Olej silnikowy rekomendowany przez producenta pojazdu jest najlepszym wyborem nawet po zamontowaniu instalacji LPG.
Badanie pokazuje, że kierowcy z Tarnowa nie są obojętni na ekologię. Dla 63 proc. z nich duże znaczenie ma to, czy auto lub olej silnikowy są przyjazne dla środowiska. Większość z kierowców również w odpowiedni sposób pozbywa się zużytego oleju silnikowego. 70 proc. zostawia go w serwisie lub utylizuje. Natomiast aż 5 proc. kierowców wylewa lub spala zużyty olej silnikowy. Biorąc pod uwagę, że potencjał polskiego rynku wynosi 57,3 mln litrów, każdego roku nawet 2 865 000 litrów zużytego oleju może zagrażać środowisku.
Info: Biuro Prasowe ExxonMobil Poland