Wystawa fotografii „ŚLADAMI AMUNDSENA” z pokonania najtrudniejszego żeglarskiego szlaku świata
access_time 2007-09-12 14:15:17
Tarnowskie Centrum Kultury, Sądecko-Podhalański Okręgowy Związek Żeglarski w Nowym Sączu i Klub Morski Towarzystwa Gimnastycznego "Sokół" w Nowym Sączu zapraszają na wystawę fotografii „ŚLADAMI AMUNDSENA” z pokonania najtrudniejszego żeglarskiego szlaku świata, „Przejścia Północno – Zachodniego” z Atlantyku na Pacyfik jachtem żaglowym „Nekton”.

Ekspozycja składająca się z 125 plansz ukazuje piękno krajobrazu Arktyki, trud żeglugi oraz promuje osiągnięcia polskiego żeglarstwa w świecie.

Wernisaż odbędzie się w Tarnowskim Centrum Kultury - 19 września o godz. 18.00, dokładnie rok po zakończeniu wyprawy, z udziałem prezesa Sądecko-Podhalańskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego pana Kazimierza Jana Kudlika, który zaprezentuje wówczas około 40 minutowy film z wyprawy „Nektona”.

Ekspozycja czynna będzie od 19 września do 13 października (z wyjątkiem niedziel) w godzinach od 10.00 do 18.00 w salach wystawienniczych Tarnowskiego Centrum Kultury. Bilety w cenie normalne: 2 zł, ulgowe: 1 zł do nabycia w kasie – Biuro Obsługi TCK - Rynek 5.

W 2006 roku grupa sądeckich żeglarzy pod dowództwem kapitana Tadeusza Natanka pokonała „Przejście Północno – Zachodnie” trasą Sept Iles (Kanada) – North-West Passage (Arktyka)  – Vancouver (Kanada). Fakt ten zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ uczestnicy wyprawy dokonali tego wyczynu na  własnoręcznie wybudowanym jachcie S/Y „NEKTON”, dokładnie 100 lat po pierwszym udanym podboju Przejścia. S/Y „NEKTON” wspólnie z jednostką S/Y „STARY” po pokonaniu wszelkich trudności, których Przejście nikomu nie skąpi, po 42 dniach żeglugi przekroczyły razem symboliczną metę 19 września 2006 roku będąc pierwszymi jachtami pod polską banderą, które tego dokonały.

Załoga S/Y „NEKTONA” w składzie: Tadeusz, Gerard, Wiesław i Łukasz Natankowie, Daniel Nogas oraz Ania Natanek i Kazimierz Maucy za swe osiągnięcia została uhonorowana prestiżową nagrodą „Rejs Roku 2006” przyznawaną najlepszym żeglarzom oraz nagrodą „Kolos 2006” przyznawaną podróżnikom i odkrywcom za ich dokonania.

Tytuł wystawy nawiązuje do pierwszego zdobywcy bieguna południowego i pierwszego, który przebył drogę dzielącą Ocean Atlantycki i Ocean Spokojny, Norwega Roalda Amundsena. W 1903 roku wypłynął na podbój Przejścia z kilkuosobową załogą na statku „Gjoa” i po trzech latach żeglugi osiągnął sukces zdobywając Przejście. Dopiero w 1977 roku trasę tą pokonał jacht „Willywaw” dowodzony przez Belga Williama de Rossa. Dwa lata wcześniej zamierzał pokonać Przejście kapitan Dariusz Bogucki na jachcie „Gedania”, ale ze względów formalnych, zatrzymany przez kanadyjską policję musiał zawrócić. Dopiero w latach 1985 – 1988 jacht „Vagaboond” pod banderą franusko -kanadyjską z Januszem Kurbielem,  Ludomirem Mączką  i Wojciechem Jacobsonem jako pierwsi przepłynęli Przejście z zachodu na wschód. Ich śladem w 2002 roku podążył Henryk Wolski, ten sam, który rok później „zamknął klamrę” wokół Arktyki jako pierwszy Polak i szósty człowiek na świecie, jednakże nie pod polską banderą.




Northwest Passage - Przejście Północno - Zachodnie to morska droga z Europy do wschodniej Azji prowadząca przez Morze Arktyczne wzdłuż północnych wybrzeży Ameryki Północnej. Obejmuje blisko 5 000 mil morskich i przebiega przez wciąż słabo poznane, skute wiecznym lodem i niemal bezludne tereny położone za kołem podbiegunowym. Każda zatoka, cieśnina, czy wyspa w rejonie Przejścia posiada swoją odrębna, niesamowitą i często tragiczną historię śmiałków, którzy próbowali ujarzmić te niegościnne tereny. Pokonanie trasy Przejścia Północno - Zachodniego jest uważane za światowej klasy dokonanie żeglarskie.

S/Y "Nekton" to pełnomorski stalowy jacht klasy "Bruceo" o długości 13,60 m. i powierzchni żagli 80 mkw., zbudowany przez młodych braci Tadeusza, Gerarda i Wiesława Natanków oraz Daniela Nogasia, własnymi rękami w Nowym Sączu, w przydomowym ogródku. Budowę jachtu rozpoczęli w 1987 roku. Po zakończeniu budowy, jacht został przewieziony drogą lądową, a następnie zwodowany 30 kwietnia 1990 roku w Szczecinie. Wkrótce potem jacht wyruszył w swą pierwszą podróż ze Szczecina przez Halifax do Toronto w Kanadzie i tam pozostał, pływając nadal pod polską banderą.

Komentarze...