Gorszych pod tym względem jest jeszcze tylko 5 odcinków dróg krajowych, m. in. Koszalin-Gdańsk, Kielce-Radom, Białystok - Lublin.
Koleiny powstają od lat wskutek przeciążeń powodowanych podczas upalnych dni przez samochody ciężarowe, głównie tiry. Zjawisko "miękkiego asfaltu" dobrze znane jest wszystkim kierowcom. Na wspomnianym odcinku, z Krakowa do Tarnowa, występuje ono dosyć często; w ciągu doby przejeżdża tędy ponad 20 tys. pojazdów, jedna piąta z nich to ciężarówki. Polskie, wykonane w starej technologii, drogi nie są w stanie sprostać takim obciążeniom.
Pofałdowana wzdłuż osi droga stwarza wiele niebezpieczeństw. Po pierwszej, w czasie deszczu koleiny wypełniają się wodą i mogą być powodem poślizgu. Podróż zniekształconą szosą grozi też, zwłaszcza przy większych prędkościach, nagłą zmianą toru jazdy.
Część kolein z fragmentu K4 zostanie teraz usuniętych. Od ub. roku GDDKiA, Oddział w Krakowie, prowadzi modernizację szlaku z Targowiska do Tarnowa. Do 2007 roku na odcinku ponad 35 km ma zostać wzmocniona nawierzchnia.
(ZIOB)
Dziennik Polski
www.dziennik.krakow.pl