- 67,9% turystów przyjeżdża do regionu bezpośrednio ze swojego miejsca zamieszkania (w roku 2003: 73%). Osoby, które przybywają nie bezpośrednio ze swojego miejsca zamieszkania przyjeżdżają głównie z innych miejscowości naszego województwa oraz województw ościennych: śląskie, podkarpackie i świętokrzyskie, czyli podobnie jak w roku 2003. Co dziesiąty turysta przybywa do regionu z Mazowsza.
- 42% wszystkich przyjeżdżających przybywa z rodziną, 25% zwiedza region samotnie, 20% z przyjaciółmi; grupy zorganizowane stanowią tylko 7%.
- Najwięcej turystów, spośród nocujących w regionie, spędza u nas 1-2 noce (w 2003 roku średnio turysta spędzał u nas 2 – 3 noce; pobyt się skrócił, ale zwiększyła się za to liczba korzystających z noclegów
- Główne cele przyjazdów: wypoczynek, zwiedzanie zabytków, poznawanie walorów przyrody oraz sprawy służbowe – podobnie jak w roku 2003
- Najpopularniejszy środek transportu to: samochód - 75% (pociąg –9,5%, autokar – 6,5%). W roku 2003 odpowiednio: 65%, 16% oraz 4%.
- Najpopularniejsze miejsce noclegowe to: hotel - 30% (2003r.: 41%)
- 78% turystów zorganizowało sobie przyjazd we własnym zakresie, 16% zakład pracy, a tylko 1% biuro podróży. Szkoły, inne instytucje w tym kościół zorganizowały pobyt w naszym regionie ok. 5% turystom.
- Najpopularniejsze źródło wiedzy o miejscowości, do której przyjechał turysta to rodzina i znajomi, następnie przewodniki i strony internetowe oraz ulotki i foldery. W porównaniu do roku 2003 coraz popularniejszym źródłem wiedzy dla turystów staja się strony internetowe
- Zwiększył się odsetek turystów zwiedzających miejscowość, do której przyjechało po raz pierwszy z 43% w roku 2003 do ponad 53% w 2004 roku. 15% jest po raz drugi, a 20% bywało u nas już wcześniej. 12% odwiedza nasz region regularnie.
- Średnio turysta wydaje podczas pobytu w naszym regionie 251 zł (w 2003r.: 238 zł) na jedną osobę; co drugi byłby skłonny wydać więcej (w 2003r. tylko 37%)
- Nie zmienił się sposób spędzania czasu jest: poznawanie okolicy, spacery oraz wędrówki także zwiedzanie muzeów i wypoczynek bierny. Podobnie jak w 2003 roku tylko nieliczni turyści korzystają z usług profesjonalnych przewodników.
- Bardzo dobrze oceniana jest gościnność i życzliwość mieszkańców; najwięcej skarg było na toalety publiczne i oznakowanie turystyczne; stosunkowo wysoko turyści ocenili również: jakość obsługi turysty, bezpieczeństwo czystość na ulicach oraz gastronomię Młodzi ludzie najbardziej narzekali na brak rozrywek, zwłaszcza wieczorem
- 77% ankietowanych zadeklarowała, iż poleci znajomym odwiedzaną miejscowość
- Na pytanie "czy zamierza Pan/i przyjechać do tej miejscowości ponownie?" 54% badanych odpowiedziało "na pewno tak", 38% "tak" a tylko 8% że nie. Porównując do roku wcześniejszego, zwiększył się odsetek osób, które raczej nie przyjadą ponownie do nas z 5% do 8%.
- Najwięcej turystów, którzy przybyli do naszego regionu to osoby aktywne zawodowo: 64%, następnie studenci: 12% oraz emeryci i renciści: 10%. Resztę stanowiły osoby zajmujące domem, uczniowie oraz bezrobotni.
- Statystyczny turysta odwiedzający nasz region to: mężczyzna aktywny zawodowo z wykształceniem wyższym o statusie materialnym dobrym i przybywający z dużego miasta.
Paweł Rybak
Tarnowskie Regionalne Centrum
Koordynacji i Obsługi Turystyki