MPK walczyło z PKS-em
access_time 2004-10-08 06:22:41

Zarząd Komunikacji Miejskiej rozstrzygnął kolejne przetargi na obsługę miejskich linii autobusowych. Tym razem dwaj najwięksi konkurenci, tarnowskie MPK i PKS, podzielili "łupy" między siebie.

Przetarg na sześć kolejnych linii komunikacyjnych został ogłoszony jeszcze w sierpniu. Zarząd Komunikacji Miejskiej postanowił tym razem poszukać najtańszych oferentów (spełniających oczywiście stosowne wymogi w zakresie obsługi komunikacji miejskiej) na linie autobusowe nr 2, 41, 31, 19, 35 i 34.


Przetargiem na sześć miejskich linii zainteresowanych było aż pięciu przewoźników. Ostatecznie jednak oferty w postępowaniu złożyły jedynie dwie tarnowskie firmy, czyli właśnie MPK i PKS.



- Możemy przypuszczać, że firmy spoza Tarnowa nie zgłosiły się do przetargu gdyż trzyletni okres jest zbyt krótkim okresem, aby linie w Tarnowie chciał obsługiwać ktoś z zewnątrz - przypuszcza dyrektor ZKM, Krzysztof Kluza. - Po drugie mniejsi przewoźnicy nie chcą startować w naszych przetargach, ponieważ stawiamy dość wygórowane rygory i kryteria dotyczące obsługi linii. Małym przewoźnikom po prostu jest ciężko sprostać tym kryteriom.



MPK złożyło tym razem - w przetargu ogłoszonym przez ZKM - ofertę na sześć linii autobusowych wystawionych w postępowaniu. PKS zabiegał tylko o obsługę dwóch z nich. Obaj konkurujący ze sobą przewoźnicy zaoferowali przy tym niższe ceny od tych, które obecnie ZKM płaci za ich obsługę tarnowskiemu MPK.



Jak poinformował nas dyrektor Kluza, MPK zeszło z obowiązującej ceny w kwocie 3,90 zł za wozokilometr do kwot: 3,60, 3,50 i 3,25 - w zależności od linii. PKS na dwie linie wystawił podobne ceny.



O wyborze danego przewoźnika decydowały natomiast nie tylko ceny, ale właśnie stosowne kryteria. Brano pod uwagę przede wszystkim jakość autobusów, które przewoźnicy zaproponowali do obsługi wystawionych na przetarg linii.



- Jeśli oferowano nowy autobus do ich obsługi, to automatycznie w postępowaniu przyznawaliśmy z tego tytułu dodatkowe punkty przewoźnikowi - tłumaczy Krzysztof Kluza. - Braliśmy pod uwagę także to, czy silnik danego autobusu spełnia normę "euro trzy" i czy ewentualnie posiada już napęd gazowy. Nie bez znaczenia było zaoferowanie przez przewoźników elektronicznych wyświetlaczy w autobusach, sprawdzaliśmy też czy posiadają one urządzenia głośno mówiące.



W wyniku przetargu miejskie linie nr 34 i 35 będzie obsługiwał od 1 stycznia już PKS. MPK będzie nadal obsługiwać linie nr 2, 41, 31 i 19.



Obsługa sześciu linii autobusowych została powierzona MPK i PKS-owi na kolejne trzy lata, licząc od 1 stycznia 2005r. Będą więc wozić pasażerów aż do końca 2007 r., a krótko przed tym terminem ponownie zostanie ogłoszony przetarg.



Od 1 stycznia w sumie aż osiem miejskich linii autobusowych będzie obsługiwał PKS. Są to linie nr 4, 5, 6, 11, 14, 34, 35 i 42. W posiadaniu tego przewoźnika będzie ogółem 18 procent autobusowej komunikacji miejskiej. W posiadaniu MPK pozostaną 23 linie autobusowe, co stanowi 82 procent komunikacji miejskiej.



Zarząd Komunikacji Miejskiej w Tarnowie zamierza w 2005 r. utrzymać w sumie 31 linii autobusowych. Dyrektor Krzysztof Kluza podkreśla, że ZKM nie planuje podwyżek cen biletów autobusowych komunikacji miejskiej. - Nie planujemy podwyższać cen biletów w najbliższym czasie właśnie w związku z tym, że od przyszłego roku będziemy płacić niższe ceny wozokilometra - zapowiada dyrektor Kluza.



Umowy z MPK i PKS-em na obsługę wystawionych na przetarg sześciu linii zostaną podpisane 21 października. (Smol)

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A