Scena Otwarta 2016: Teatr BeijingDance/LDTX (KONKURS)
access_time 2016-10-18 14:40:00Po raz pierwszy w Polsce. Po raz pierwszy podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca SCENA OTWARTA. BeijingDance LDTX, teatr tańca współczesnego z Państwa Środka. BeijingDance LDTX jest pierwszym profesjonalnym chińskim teatrem tańca, który powstał w 2005 roku, w czasie dynamicznego rozwoju kulturowego w Chinach. Jego członkowie wywodzą się z najlepszych szkół chińskich, z pekińską Akademią Tańca na czele. BeijingDance LDTX przyjedzie do Polski specjalnie i pokaże jedynie dwa wieczory spektaklowe: w Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie oraz Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie.
Pozostając pod kierunkiem Willy Tsao - ikony tańca współczesnego w Chinach oraz Li Hanzhong’a - dyrektora artystycznego, BeijingDance LDTX przyciąga powszechną uwagę i uznanie międzynarodowego środowiska tanecznego, co zauważył jeden z chińskich krytyków tańca, „Zespół staje się znaczącą siłą napędową dla wzrostu i rozwoju tańca współczesnego w Chinach”. Jest jednocześnie organizatorem znaczącego Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego w Pekinie i licznych warsztatów tanecznych z udziałem utalentowanych choreografów z całego świata.
W swoim repertuarze BeijingDance LDTX dużą uwagę poświęca grupowym popisom synchronizowanej, wielopłaszczyznowej choreografii a także partiom solowym nasyconym wyraźnymi emocjami, w których technika jest środkiem do celu, ale nie celem samym w sobie. Plastyczne kompozycje budowane przez tancerzy, poddawanym na co dzień żelaznej dyscyplinie tworzą wyraziste, precyzyjne i świetnie zatańczone spektakle. Przekraczanie granic, eksperymentowanie i twórcze poszukiwanie siebie w ruchu staje się kluczem do kompletnego, dojrzałego działania artystycznego.
BeijingDance LDTX podczas MFTT SCENA OTWARTA zaprezentuje trzy spektakle. Choreografie do „Made in China” i „Whiplash” są autorstwa dwóch wybitnych polskich artystów: Jacka Przybyłowicza i Jacka Łumińskiego, którzy gościli już kilkukrotnie w Chinach na zaproszenie Ministerstwa Kultury prowadząc miedzy innymi warsztaty tańca i współtworząc spektakle z rodzimymi twórcami. Obydwa tytuły zbudowane są w formule zespołowego teatru tańca, bez liniowej narracji a w oparciu o relacje i intencje między tancerzami. Wyróżniają się intensywną fizykalnością i ekspresją wykonywanego ruchu, który wynika z aktualnych technik i stylów tanecznych. Jak podkreśla Jacek Przybyłowicz punktem wyjścia do spektaklu „Made in China” było przeniesienie doświadczeń z codziennego życia artysty, który – z uwagi na charakter swojego zawodu - wiele podróżuje i żyje na walizkach. Do realizacji, poza muzyką europejskich mistrzów: Jana Sebastiana Bacha i Claude'a Debussy'ego, wykorzystano linię melodyczną charakterystyczną dla obszarów środkowej części Azji, Dalekiego Wschodu i Mongolii.
Whiplash – Bicz
„Whiplash” to z kolei opowiadana tańcem historia inspirowana życiowymi doświadczeniami i wyobrażeniami. Spektakl uświadamia, jak wiele podejmowanych przez nas decyzji wynika z niespodziewanych okoliczności. Przypadek, los, przeznaczenie, obojętnie jak je nazwiemy – zdaje się mówić Jacek Łumiński – determinują ludzkie zachowania i uruchamiają różne zdarzenia. Wydarzenia te są jak bicz i stają się katalizatorem naszych czynów.
Choreografia: Jacek Łumiński
Asystentka choreograficzna: Agnieszka Bednarz
Muzyka: Zbigniew Karkowski, Li Chi Sung, J.S Bach
Tancerze: LI Ke-hua, FAN Lu, JIN Xiao-lin, LIU Lang, TIAN Rumeng, SUN Mengyao, SUN Rui, ADIYA, MA Yue, LIU Xue-fang, YAN Han-yi, YUAN Zhe-Lun, LIU Yang, FENG Xiao-ming
Made in China - Stworzone w Chinach
Wędrowali i patrzyli daleko przed siebie.
Tęsknili za domem, który był jeszcze na brzegu.
Przemierzali kraje i lądy pachnące zielenią.
Wędrowali płacząc z radości.
Powracając do domu – do miejsca dzieciństwa.
Choreografia: Jacek Przybyłowicz
Muzyka: Jan Sebastian Bach, Claude Debussy, Anda Union
Tancerze: LI Ke-hua, FAN Lu, JIN Xiao-lin, LIU Lang, TIAN Rumeng, SUN Mengyao, SUN Rui, ADIYA, MA Yue, LIU Xue-fang, YAN Han-yi, YUAN Zhe-Lun, LIU Yang, FENG Xiao-ming
First Ritual - Pierwszy rytuał
W ostatnim spektaklu wieczoru „First Ritual” w którym zaprezentuje się cały, 14 osobowy zespół Beijing Dance LDTX zobaczymy choreografie LI Han-zhong, światowej sławy choreografa, którego najważniejsze dzieła były pokazywane w ponad 20 krajach, w tym w: Algierii, Australii, Brazylii, Kanadzie, Francji, Niemczech, Korei, Meksyku, Szwajcarii i Stanach Zjednoczonych. Spektakl pokazuje konfrontację ducha i formy, wyostrzając sprzeczności, sięgając do starych obrzędów i rytualnych ceremonii. Łączy tradycję i nowoczesność, zderza iluzję z rzeczywistością globalną, indywidualną, społeczną i osobistą. Autorem muzyki do spektaklu jest Tan Dun, chiński kompozytor muzyki, twórca ścieżek dźwiękowych do takich filmów jak „Hero” czy „Przyczajony tygrys, ukryty smok”.
Choreografia: LI Han-zhong, MA Bo
Muzyka: TAN Dun
Światła: Godzilla TAN
Tancerze: Cały zespół
„Pierwszy Rytuał" jest konfrontacją duszy z ciałem, wyrazem tradycji i nowoczesności, to również konfrontacja iluzji z rzeczywistością globalną lub indywidualną, społeczną czy osobistą.
Zespół BeijingDance/LDTX przyczynia się do tworzenia cudownego tańca współczesnego w Chinach poprzez charyzmę, jawność oraz wizję sztuki.
- Chiński Dziennik Kulturowy
LI Han-zhong
Dyrektor Artystyczny
BeijingDance/LDTX
LI Han-zhong jest światowej sławy choreografem, urodził się w Kumming na prowincji Yunnan w Chinach. W 1979 występował w zespołach takich jak Beijing Song oraz Dance Ensemble należącego do Komisji Narodowej Obrony i Technologii. Pracował również dla Guangzhou Military Region Song and Dance Troupe w 1982. Następnie zapisał się do Akdemii Tańca w Pekinie (Beijing Dance Academy) na Wydziale Chińskich Tańców Etnicznych (Division of Chinese Ethnic Dance ) w 1987 roku. Ukończył studia licencjackie w 1991 r. Tego samego roku występował w zespołach Guangzhou Military Region Song i Dance Troupe jako tancerz. Swoją rolę spełniał jako asystent artystyczny i choreograf. Po wielu udanych wystąpieniach i ciężkiej pracy, w marcu 1999 roku, zaproponowano mu stanowisko zastępcy dyrektora artystycznego w Pekinie dla zespołu Beijing Modern Dance Company. We wrześniu 2005, LI oraz Willy TSAO, wspólnie założyli BeijingDance/LDTX, przy czym Li dalej pełnił funkcję zastępcy dyrektora, od początku założenia zespołu.
LI posiada w swoim dorobku artystycznym ponad 30 dzieł. Jego główne choreografie to: All River Red, Between Lines, Concerto Rhapsody, First Ritual, Rear Light, Rehearsal and Performance: At Odds, Sorrowful Songs, The Cold Dagger, The Sounds of Heaven, The Thirteenth Singletons, Undetermined Domain.
Jego najważniejsze dzieła choreograficzne były odgrywane w ponad 20 krajach, np. W takich zakątkach świata jak:Algieria, Australia, Austria, Brazylia, Kanada. Kostaryka, Francja, Niemcy, Korea, Łotwa, Meksyk, Polska, Singapur, Szwecja, Szwajcaria, Stany Zjednoczone.
Jego talent choreograficzny jest rozpoznawany na całym świecie; zapraszano go na sceny różnych instytutów tańca np.:Centrum Sztuki Adelaide (1998, 2000), Międzynarodowy Przegląd Choreografów na Amerykańskim Festiwalu Tańca oraz Cloud Gate Dance Theater (1999).
Li angażował się w produkcję, reżyserię i choreografię przy dramatycznych spektaklach tanecznych takich jak Song of Movie w Pekinie, The Three Kingdoms w Chongqing, The Impression of West Lake wHangzhou, MAO Ze-dong w Hunan, The Song of Everlasting Sorrow w Xi'an oraz Nursery School of Red Capital in Yan'an.
MA Bo
Asystentka Dyrektora Artystycznego / Choreografka
BeijingDance/LDTX
Ma Bo pasjonuje się choreografią, urodziła się w prowincji Mizhi Shaanxi w Chinach. Uzyskała stopień naukowy - licencjacki na Wydziale Etnicznym; studiowała Taniec Ludowy na Akademii Tańca w Pekinie w 1991, gdzie również otrzymała posadę nauczycielki. Ma występowała w zespole Guangdong Modern Dance Company w 1993 roku, a następnie zaczęła współpracę z Beijing Modern Dance Company w 1999 r. Jest również jedną z założycieli zespołu BeijingDance/LDTX, który powstał w 2005 roku.
Ma współtworzyła ze swoim mężem Li Han-zhong; mają za sobą wiele twórczych projektów, skomponowali razem ponad 30 dzieł tanecznych min.: All River Red, Between Lines, First Ritual, Garden of Memory, Helpless, Variation of Red, Rear Light, Rehearsal and Performance: At Odds, Sorrowful Songs, Speeding, The Cold Dagger, The Thirteenth Singletons, Treading on Grass.
Jej sukces widoczny jest na wielu międzynarodowych festiwalach takich jak: Międzynarodowy Przegląd Choreografów na Amerykańskim Festiwalu Tańca oraz Cloud Gate Dance w Taiwanie (1999), Australijski Uniwersytet Sztuki Wright (1998, 2000). Ma Bo tworzyła choreografię i reżyserię dla wielu produkcji na dużą skalę, min. MAO Ze-dong, Nursery School of Red Capital, Song of Movie, The Song of Everlasting Sorrow, i The Three Kingdoms.
Wykonała i zaprezentowała swoje dzieła jako tancerka i choreografka w ponad 30 krajach takich jak Australia, Austria, Kanada, Francja, Niemcy, Korea, Meksyk, Polska, Singapur, Szwecja, Szwajcaria, Stany Zjednoczone.
Spektakl realizowany przy współudziale Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Po spektaklu: Spotkanie z artystami w foyer.
- Ceny biletów: sektor A - 30 zł, sektor B - 20 zł - zakup w kasie CSM lub ON-LINE
- Istnieje możliwość zakupienia KARNETU na wszystkie wydarzenia w cenie - 100 zł (sektor A), 70 zł (sektor B) - zakup tylko w kasie CSM
- Czas trwania: 75 minut
- Informacje i rezerwacja: CSM (żółty punkt) czynny: pon. - piąt. 10:00 - 20:00, sob. - niedz. 15.00- 20.00
- ul. Traugutta 1, Tarnów, tel.: +48 14 633 46 04
- www.scenaotwarta.pl
Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca Scena Otwarta finansowany z budżetu Województwa Małopolskiego oraz współfinansowany z budżetu Miasta Tarnowa.
Dla czytelników portalu Tarnow.net.pl mamy dwa dwuosobowe zaproszenia. Każdy, kto prześle na adres konkurs@tarnow.net.pl swoje imię i nazwisko weźmie udział w losowaniu zaproszenia. W temacie wiadomości należy wpisać: "BeijingDance/LDTX".
fot. YIN Pen