Grupa Azoty: radzimy sobie z dekoniunkturą
access_time 2016-11-14 08:00:00
Grupa Azoty za okres 9 miesięcy 2016 roku zanotowała przychody na poziomie 6,6 mld zł, wobec 7,5 mld zł w analogicznym okresie roku ubiegłego, przy zysku netto na poziomie 346 mln (540 mln w I-IIIQ 2015r.) zł

Wyniki trzeciego kwartału 2016 roku zamknęły się w Grupie Azoty przychodami ze sprzedaży na poziomie 2 mld zł, wobec 2,4 mld zł w IIIQ 2015r. przy zysku netto na poziomie -10 mln zł, wobec 82 mln zł w IIIQ 2015r. Raportowane wyniki Grupy Azoty są zbieżne z oczekiwaniami rynku wyrażonymi w konsensusie analityków.

- Od kilku miesięcy obserwujemy znaczące korekty cenowe na światowych rynkach nawozów, są one wynikiem szerszych tendencji które zachodzą na rynku rolnym i rynku podstawowych surowców do produkcji nawozów. Działając w tak trudnym otoczeniu nieustannie pracujemy nad wypracowaniem optymalnej marży Grupy Azoty. W porównaniu do wyników czołowych spółek nawozowych dynamika zmian w raportowanych wynikach plasuje nas powyżej konkurentów i pozwala płynnie realizować założenia inwestycyjne pomimo okresu dekoniunktury – powiedział Paweł Łapiński, Wiceprezes Grupy Azoty.

Segment Agro standardowo w III kwartale rozpoczął nowy sezon nawozowy, co z perspektywy handlowej najlepiej widać w ułożeniu tendencji cenowych dla publikowanych notowań kluczowych produktów. Wyraźne symptomy nasycenia rynku, zwłaszcza rynku eksportowego, w powiazaniu z utrzymującymi się niskimi cenami płodów rolnych (pszenica) zepchnęły ceny mocznika i nawozów saletrzanych do niskich poziomów tylko częściowo rekompensując utratę marzy handlowej premią surowcową na gazie i surowcach energetycznych. Tym samym marża EBITDA wyniosła 13 proc. (wobec 16 proc. w roku ubiegłym).

Segment Tworzyw w dalszym ciągu zmagał się z bardzo silną presją cenową ze strony nabywców. Branża powoli podejmuje pierwsze działania ograniczające podaż kaprolaktamu na rynku europejskim w długim okresie co oznacza, iż rynek wskazuje kierunek działań szukających optymalizacji istniejących mocy wytwórczych. W kontekście solidnego popytu wolumenowego ze strony rynku automotive, branży budowlanej, odzieżowej i spożywczej (opakowania) powinno się to przełożyć, w perspektywie długookresowej, na odbicie niekorzystnych tendencji marżowych całej branży.

Wyraźna poprawa wyników i rentowności Segmentu Chemii to zasługa w głównej mierze kontynuacji marżowej sprzedaży melaminy (jako element wspomnianej realizacji elastycznej polityki zarządzania mocznikiem) wspartej wynikami realizowanymi w segmencie OXO i pigmentów w Policach.

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A