Kolejkcja Stryjeńskiej odzyskuje blask
access_time 2016-11-16 08:00:00
Jak poinformował właśnie magistrat, zakończył się pierwszy etap renowacji kolekcji prac Zofii Stryjeńskiej. Prace zyskają nowe ramy, a ich powierzchnię zabezpieczy szkło chroniące przed szkodliwym działaniem promieni UV. Ostatnia konserwacja zbioru odbyła się w 2005 roku.

Obrazy Stryjeńskiej, podobnie jak wszystkie inne przedmioty o wysokich walorach artystycznych, wymagają szczególnej kontroli w trakcie udostępniania ich licznej publiczności. Jak twierdzą eksperci, dla obrazów Zofii Stryjeńskiej zabójcze jest światło, które na nie pada oraz kwaśny odczyn kartonu, na jakim były malowane. Po zbadaniu kolekcji przez specjalistów-konserwatorów, zdecydowano o konieczności odkwaszenia kartonów i sprawdzeniu spoistości malatur na wszystkich pozostałych obrazach.  Zabiegi konserwatorskie były wskazane także ze względu na fakt, że poprzednia konserwacja odbyła się ponad 10 lat temu.

Poza zabiegami konserwacyjnymi, obrazy otrzymają także nowe ramy oraz specjalne szyby pochłaniające promieniowanie UV, dzięki czemu będą mogły być dłużej eksponowane na wystawach. Do depozytu w tarnowskim muzeum wróciło już 14 odrestaurowanych prac artystki, pozostałe dzieła są poddawane pracom konserwatorskim. Obrazy malowane na kartonach zyskały nowe passe-partout z kartonu bezkwasowego. Cały proces ma się zakończyć do końca roku.

Nasze miasto posiada kolekcję 33 obrazów Zofii Stryjeńskiej. Prace z tarnowskiej kolekcji podzielone są na cztery tematy: „Postaci”, „Tematyka biblijna”, „Wieś polska” oraz „Stroje i tańce ludowe”. Dwadzieścia z nich malowanych było temperą (technika malarska) na płótnie lub kartonie, pozostałe techniką mieszaną na papierze. Darczyńcą tych obrazów był ksiądz prof. Alojzy Franciszek Nosal – pracownik Polskiej Misji Katolickiej, zaangażowany we Francuski Ruch Oporu, kapelan Syndykatów Chrześcijańskich Uchodźców i Emigrantów z siedzibą w Paryżu, ekspert do spraw demograficznych. Gromadzoną za życia kolekcję obrazów Zofii Stryjeńskiej przekazał miastu Tarnów w 1993 roku. Wówczas kolekcja została poddana zabiegom konserwatorskim ze środków Banku Gospodarstwa Krajowego, który przed wojną zamawiał u Stryjeńskiej projekty papierów wartościowych. Kolekcja obecnie znajduje się w depozycie w Muzeum Okręgowym w Tarnowie.

Zofia Stryjeńska (ur. 1891 w Krakowie, zm. 1976 w Genewie) reprezentowała sztukę art déco, zajmowała się malarstwem, grafiką użytkową, ilustracją, scenografią, wystrojem wnętrz, a także projektami talerzy i zabawek dla dzieci. Była najbardziej znaną i najwybitniejszą polską artystką okresu dwudziestolecia międzywojennego, obok Tamary Łempickiej. Obrazy jej autorstwa – charakteryzujące się żywą kompozycją i szeroką paletą barw – chwalone przez krytyków i uwielbiane przez Polaków weszły do powszechnego obiegu poprzez reprodukcje na plakatach, kartach pocztowych czy pudełkach czekoladek. A sama Stryjeńska – ceniona i nagradzana, odważna i ekscentryczna – pozostała jedną z najbardziej wyrazistych postaci polskiej sztuki I połowy XX wieku.

Komentarze...