Koncert: Arszyn gra De Marię
access_time 2017-01-20 10:00:00
Biuro Wystaw Artystycznych zaprasza na wyjątkowy koncert. Podczas, którego usłyszymy interpretacja i wykonanie koncertowe utworów muzycznych Waltera De Marii: Cricket Music i Ocean Music. Koncert odbędzie się 2 lutego o godz. 18:00 w BWA przy ul Słowackiego 1, wstęp na wydarzenie jest wolny.

Walter De Maria pionier sztuki konceptualnej, sztuki otoczenia i land artu u progu swej kariery rozdarty był przez moment między muzyką a sztukami wizualnymi. Zmarły w 2013 roku artysta nagrał tylko dwie solowe kompozycje: Cricket Music (1964) oraz Ocean Music (1968). Mniej więcej w tym samym okresie jako perkusista związany był m.in z Velvet Underground oraz nowojorską sceną muzyczną i artystyczną.

Na kompozycje składają się nagrania terenowe tytułowych cykad i oceanu, wzbogacone o warstwę perkusyjną wykonaną przez kompozytora.

Był to kluczowy okres w twórczości Waltera De Marii, czas przejścia od rzeźby do sztuki otoczenia, od białego sześcianu galerii ku otwartej przestrzeni i pracy w terenie. Niedługo po zrealizowaniu powyższych kompozycji De Maria porzuca zupełnie muzykę i jazzową perkusję, wkraczając na drogę, która doprowadziła do powstania tak przełomowych realizacji jak New York Earth Room (1977).

Ten bardzo interesujący moment w kształtowaniu się drogi twórczej artysty, między muzyką a przestrzenią, sztuką otoczenia, nagraniami terenowymi, sztuką konceptualną, zainspirował mnie do podjęcia próby reinterpretacji utworów muzycznych Waltera De Marii, na żywo podczas koncertu.

Krzysztof Topolski – perkusista, elektroakustyczny improwizator, autor soundartowych projektów, kurator. W jego pracy kluczowe pojęcia to noise i soundscape. Interesują go poszukiwania

w sferze perkusji oraz live electronic, muzyka improwizowana i elektroakustyczna, komponuje przy użyciu komputera, tworzy instalacje dźwiękowe oraz realizuje nagrania terenowe. Organizuje prezentacje i wykłady poświęcone muzyce współczesnej, akustycznej ekologii i sztuce dźwięku oraz prowadzi warsztaty. Był kuratorem festiwalu Soundplay oraz cyklu warsztatów Dźwiękowiska w CSW Łaźnia w Gdańsku. Z saksofonistą Tomaszem Dudą tworzy projekt Arszyn/Duda. Publikował swoją muzykę w takich wytwórniach jak, Sangoplasmo, Post_Post, Nefryt, Monotype, Audiotong, Sqrt, Lado Abc, Plg, Konkretourist. W roku 2015 brał udział w wystawie Ogrody w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta w Warszawie, uczestniczył w rezydencji Soundplay w Skalar Center for Sound Art and Experimental Music w Seyðisfjörður, Islandia. Prowadził warsztaty w ramach Biennale Sztuki dla Dziecka w Poznaniu oraz projekt Ucho w Wodzie, czyli działania dźwiękowe na Wyspie Sobieszewskiej.

W latach 2012-2013 zrealizował m.in. projekty : Muzeum Dźwięków w Muzeum Narodowym w Krakowie, Baltic Sounds Good w ramach projektu Art Line, Arszyn Emigrant GPS w Muzeum Emigracji w Gdyni, oraz Perspektiven/ Perspektywy - reinterpretacje utworów ze Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia w Warszawie i Studia Muzyki Elektronicznej WDR w Kolonii - Düsseldorf, Dortmund, Kolonia. W roku 2009 wraz z Mariuszem Warasem stworzył instalację Fabryka w CSW "Znaki Czasu" w Toruniu, a także prezentował utwór Folk Science jako część projektu Pandemonium w AC Institute [Direct Chapel] w Nowym Yorku. Był stypendystą Museums Quartier w Wiedniu (2004), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2007, 2010, 2013), Fundacji Wyszehradzkiej w Galerii Skolska 28 w Pradze (2011) oraz Fundacji ArtsLink w Nowym Jorku - rezydencja w Ohio Sate University School of Music (2013). Przebywał i pracował w ośrodku muzyki elektroakustycznej EMS w Sztokholmie (2013). Brał udział w wielu festiwalach m.in : Sanatorium Dźwięku, Narracje, CoCArt Unsound , Line_in: Line_out, Wien Modern , Stimul , Echofluxx, Jazz and Experimental Music from Poland.

https://krzysztoftopolski.wordpress.com

https://arszyn.bandcamp.com

Komentarze...