Magistrat odpowiada mieszkańcom: nowa taryfa MPK to bardziej obniżka niż podwyżka cen
access_time 2019-07-19 17:11:00
Większość tarnowian z oburzeniem przyjęła informacje o wrześniowej podwyżce opłat za bilety w komunikacji miejskiej. Magistrat odniósł się do toczącej się w tej sprawie w internecie dyskusji, przekonując że "nowa taryfa opłat za korzystanie z komunikacji publicznej w Tarnowie to bardziej obniżka niż podwyżka cen."

Przypomnijmy, od września cena biletu jednorazowego MPK wzrośnie z 2,40 zł do 3,20 zł (bilet ulgowy 1,60 zł.). Tańsze będą natomiast bilety okresowe. Najwięcej zaoszczędzą osoby, które zakupią bilety elektroniczne w wersji premium. W przypadku 12-miesięcznego biletu normalnego na wszystkie linie cena dla posiadaczy miejskiej karty premium wyniesie 500 złotych, zaś ulgowy kosztować będzie 250 zł. Bilety miesięczne normalne na jedną linię kosztować będą 40 zł (dotychczas 60 zł), ulgowe 20 zł (zamiast 30 zł). W przypadku biletów miesięcznych na wszystkie linie będzie to odpowiednio 60 i 30 zł (dotychczas 90 i 45 zł). Ponadto od nowego roku szkolnego w mieście będą obowiązywać bezpłatne przejazdy komunikacją miejską dla uczniów szkół podstawowych, nie będzie natomiast darmowych przejazdów dla uczniów szkół ponadpodstawowych oraz osób bezrobotnych.

Zdaniem urzędników nowa taryfa opłat za korzystanie z komunikacji publicznej w Tarnowie to bardziej obniżka niż podwyżka cen, bo chociaż cena biletu jednorazowego będzie wyższa, to zmaleją ceny wszystkich typów biletów okresowych i wydłużony zostanie czas ich obowiązywania. Zakup takiego właśnie biletu będzie najbardziej opłacalny. - przekonują urzędnicy - Przykładowo: za roczny bilet okresowy normalny na wszystkie linie zapłacimy od września 500 zł, więc gdyby przyjąć, iż autobusem pojedziemy tylko dwa razy dziennie przez wszystkie dni w roku, to jednorazowy przejazd kosztował nas będzie tylko 1,36 zł. W przypadku biletu ulgowego za 250 zł będzie to kosztowało tylko 78 groszy. Gdy zdecydujemy się na miesięczny bilet okresowy na wszystkie linie, to przy jego cenie 80 zł i założeniu dwóch przejazdów dziennie cena jednego przejazdu wyniesie 2,60 zł, a w przypadku biletu ulgowego 1,30 zł. W każdym przypadku zakup biletu okresowego jest bardziej opłacalny od biletu jednorazowego.

Według urzędowych danych, w roku 2018 Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Tarnowie przewiozło ok 11 mln pasażerów. Łączny koszt wykonanych przez MPK przewozów wyniósł 27 mln 755 tys. 710 zł. Oznacza to, że koszt przewiezienia jednego statystycznego pasażera w ubiegłym roku wyniósł 2 zł 52 gr. Ze sprzedaży biletów ZDiK uzyskał 10 mln 22 tys. 321 zł, co daje przychód od jednego statystycznego pasażera w kwocie 91 groszy. W rezultacie, dla pokrycia kosztów przewiezienia statystycznego pasażera, z budżetu Tarnowa i gmin mających porozumienie z tarnowskim Zarządem Dróg i Komunikacji trzeba było dopłacić kwotę 1 zł 61 groszy, co w efekcie daje dopłatę do kosztów publicznej komunikacji w wysokości 64%. Oznacza to, że wpływy z biletów pokrywały przed zmianą cen jedynie 36% kosztów komunikacji w Tarnowie. Nie są to jedyne koszty, które ponosi Zarząd Dróg i Komunikacji. Są jeszcze koszty budowy, remontów i utrzymania przystanków, utrzymanie systemu informacji pasażerskiej, koszty druku i dystrybucji biletów itp, które z czasem będą rosnąć. Jak wobec tego zmniejszyć dopłaty z miejskiego budżetu do publicznej komunikacji?  - zastanawiają się urzędnicy - Jedyne rozwiązanie to szukanie sposobów zachęcenia tarnowian do większego nich dotychczas korzystania z autobusów, czyli zwiększenie liczby pasażerów, a przez to większe wpływy z biletów i jednocześnie niższa dopłata do statystycznego pasażera. Jakie to będą sposoby? Jeszcze nie wiadomo.

Komentarze...