Podpisano umowę na budowę węzła autostradowego w Wierzchosławicach
access_time 2019-10-02 12:22:00Przygotowania do budowy nowej drogi wojewódzkiej z Mościc przez Kępę Bogumiłowicką i Ostrów do ronda w Wierzchosławicach trwały wiele lat, ale inwestycja napotykała na różne przeszkody. Poprzedni przetarg został unieważniony, bo najtańsza oferta wynosiła 206 mln zł, a tak dużych pieniędzy nie było zagwarantowanych w budżecie województwa małopolskiego. Na początku roku w tarnowskim starostwie doszło do spotkania zarządu Małopolski z przedstawicielami zainteresowanych samorządów oraz Grupy Azoty. Wkrótce spisane zostało porozumienie. Miasto Tarnów zadeklarowało wsparcie przedsięwzięcia kwotą 6 mln zł, powiat tarnowski obiecał dołożyć milion zł, gmina Wierzchosławice 100 tys. zł. Natomiast Grupa Azoty zadeklarowała wsparcie analityczne.
- Spore znaczenie miały podjęte negocjacje w Wodami Polskimi, które zgodziły się na obniżenie wymogów odnośnie podpór pod mostem, co znacznie obniżyło koszty. Dokonaliśmy montażu finansowego i takich przesunięć w budżecie, aby zabezpieczyć wystarczającą ilość środków finansowych na realizację tej inwestycji. Podpisanie tej umowy było możliwe właśnie dzięki dużej determinacji inżynierów Zarządu Dróg Wojewódzkich i dobrej współpracy z Wodami Polskimi. W wyniku czego udało się zaoszczędzić prawie 70 mln zł - mówił wicemarszałek Łukasz Smółka.
Zakres zadania obejmuje budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej z dwoma i trzema pasami ruchu o długości 2,6 km. Wybudowany zostanie most na rzece Dunajec o długości około 830 metrów. Przebudowane zostaną skrzyżowania z drogami powiatowymi i gminnymi, powstanie też cała infrastruktura towarzysząca. Przy całej długości drogi będzie ciąg pieszo-rowerowy.
Wykonane zostaną też zabezpieczenia związane z ochroną ujmowania wód w rejonie ujęć w Kępie Bogumiłowickiej i Zbylitowskiej Górze i ekrany dźwiękochłonne w miejscach zamieszkanych.
Koszt inwestycji to przeszło 141 mln zł, a całkowita wartość zadania (dokumentacja, roboty, nieruchomości, nadzór, koszty pośrednie) to ponad 155 mln zł. Unijna dotacja wynosi 133,5 mln zł, a z budżetu państwa udało się pozyskać ponad 13 mln zł.
Starosta tarnowski Roman Łucarz powiedział, że to historyczna chwila dla powiatu tarnowskiego. - Tak wielkiej inwestycji w powiecie jeszcze nie mieliśmy. Jej koszt to roczny budżet naszego powiatu. Dziękuję zarządowi województwa, a zwłaszcza pani marszałek Annie Pieczarce, która na początku roku zadzwoniła do mnie mówiąc, że musimy zrobić wszystko, aby ten łącznik jak najszybciej powstał. Była bardzo zaangażowana w tę sprawę. Okazało się, że można dotrzymywać słowa, a jednocześnie robić inwestycję taniej i oszczędniej. Wcześniej, za poprzedniego zarządu, wszystkie rozmowy prowadziły donikąd – stwierdził starosta.
Budowa łącznika potrwa trzy lata, a jej zakończenie planowane jest w 2023 roku.
Fot. Topol