Optymalizacja UX jako element SEO. Jak Google ocenia przydatność stron internetowych?
access_time 2021-06-15 08:52:00Boty wyszukiwarki są w stanie dokładnie przetestować czasy ładowania czy sposób wyświetlania witryny
A webmasterzy mogą na bieżąco mierzyć jakość stworzonych przez siebie stron – o ile korzystają z dedykowanych narzędzi, takich jak Page Speed. Eksperci z agencji interaktywnej AFTERWEB wyróżniają ponad 200 czynników rankingowych, wedle których układana jest kolejność stron prezentowanych w sekcji wyników organicznych. W przypadku reklam Pay Per Click sprawa jest znacznie prostsza: na najbardziej eksponowane miejsce trafią te firmy, które zaoferują najwyższą stawkę. Natomiast pozycjonowanie stron www wymaga zadbania o wiele kwestii – w tym user experience oraz przejrzystość interfejsu. Niezwykle istotne jest dopracowanie mobilnej wersji witryny. Mnogość urządzeń oraz konfiguracji sprawia, że łatwiej przeoczyć nachodzące na siebie pozycje w menu, tekst wyjeżdżający poza ekran lub inne błędy. A każda taka rzecz wiąże się z obniżeniem oceny jakości strony internetowej przez Google.
O efektywności pozycjonowania decyduje to, jak na stronie www zachowują się jej odbiorcy
Wykładnikiem poziomu UX są także szczegółowe dane i statystyki na temat ruchu sieciowego. Narzędzia analityczne mierzą między innymi długość sesji, liczbę odwiedzonych podstron, a także procent treści, jaką przynajmniej obejrzał użytkownik. Śledzenie ścieżek, jaką na stronie pokonują internauci, ma znaczenie nie tylko dla e-commerce. Sklepom internetowym zależy na doprowadzeniu transakcji do końca, w innych branżach celem jest np. wypełnienie formularza z zapytaniem, zapisanie się na firmowy newsletter albo przekierowanie na podstronę z informacjami kontaktowymi. To namacalne dowody, że treść wzbudziła autentyczne zainteresowanie, konsument poważnie rozważa skorzystanie z oferty, a do tego nie miał najmniejszych problemów ze znalezieniem kluczowych sekcji. A skoro tak, wyszukiwarka uzna, iż witryna spełniła oczekiwania użytkownika.