Ogromny sukces tarnowskiego artysty na Biennale we Florencji. Piotr Barszczowski ze złotym medalem i nagrodą publiczności
access_time 2021-11-02 10:40:00
Aż cztery prace Piotra Barszczowskiego - neowitraż "Ostatnia wieczerza XXI”, "Panta Rhei – Alegoria Czasu”, "Kawiarenka” oraz "Sztorm”, prezentowane podczas XIII Biennale Sztuki we Florencji, zostały wyróżnione złotym medalem im. Wawrzyńca Wspaniałego "Lorenzo il Magnifico" w kategorii Sztuki Multimedialne.

Artysta otrzymał również nagrodę publiczności biennale za neowitraż "Ostatnia Wieczerza XXI wieku".

- Z całego serca dziękuję wszystkim, którzy wierzyli we mnie, trzymali kciuki, dopingowali. To jest nasza wspólna wygrana! Wsparcie Instytutu Adama Mickiewicza było tu kluczowe, abym mógł w ogóle zaprezentować "Ostatnią Wieczerzę XXI". Dziękuję! Aż czterech artystów z Polski zdobyło nagrody we Florencji, co jest dowodem na to, że mamy dużo do powiedzenia i na wysokim poziomie - napisał w mediach społecznościowych Piotr Barszczowski.

Jury składające się z wybitnych historyków i krytyków sztuki, przyznaje nagrodę "Lorenzo il Magnifico" najlepszym artystom w kilkunastu kategoriach. Tematem przewodnim tegorocznej edycji była "Kobieta przez wieki w sztuce. Kobieta w sztuce współczesnej". Neowitraż "Ostatnia Wieczerza XXI wieku" został doceniony za renesansowe inklinacje i motyw kobiet. Artysta przygotowywał się do stworzenia tego dzieła przez 30 lat. Dopiero w 2019 roku zorganizował casting na statystów do roli Jezusa, jego uczniów i uczennic. - Od samego początku biblijną scenę osadzałem w teraźniejszości. Wykonałem szkic i zacząłem marzyć o realizacji dużego obrazu lub nawet witrażu o wysokości min. 3 metrów. Wiedziałem, że będę potrzebował pomocy statystów, aby poradzić sobie z niezwykle trudnymi skrótami perspektywy w połączeniu z kombinacją zabiegów, takich jak: Złoty Podział, Ciąg Fibonacciego i anamorfoza. Do tego dochodzą jawne i ukryte atrybuty, które czekają na odkrycie przez wnikliwego widza, skomplikowany labirynt ukryty w posadzce opowiadający pewną historię oraz znaki i symbole znane od wieków Chrześcijanom i utrwalone w przedstawianiu tego kluczowego i wielce dramatycznego, tak pod względem ludzkim, jak i religijnym wydarzenia - mówił Piotr Barszczowski.

Artysta zastosował autorską technikę, w której połączył stare tradycje warsztatu malarskiego i witrażowego z nowoczesnymi technologiami cyfrowymi fotokolażu. - Miałem już prawie wszystko, aby zacząć właściwą pracę. Brakowało jeszcze tylko „farby”. W mojej autorskiej technice, którą nazywam „Neowitrażem” tą „farbą” są fragmenty makro i mikrofotografii. W ten sposób komponuję cyfrowe kolaże, które następnie nanoszę na szkło. Przeważnie fotografuję wodę i minerały. Tym razem wykonałem serię kilkuset zdjęć chleba i wina w celu podkreślenia Sakramentu Eucharystii, wypełniając nimi ponad 2 tys. części kolażu - tłumaczy Barszczowski.

Premierowe odsłonięcie neowitrażu miało miejsce w Wielki Czwartek 1 kwietnia 2021 roku w Sali Petrus w opactwie Benedyktynów w Tyńcu.

Piotr Barszczowski jest doktorem sztuki, artystą plastykiem, projektantem komunikacji wizualnej, fotografikiem, teologiem i pedagogiem. Urodził się w 1972 r. w Tarnowie. Jest absolwentem dwóch krakowskich uczelni. Specjalizował się w dziedzinie komunikacji wizualnej oraz historii sztuki sakralnej. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków oraz jako artysta-fotografik do Związku Polskich Artystów Fotografików. W 1995 r. założył w Tarnowie Pracownię Plastyczną i Galerię "SYMBOL"; w 2008 r. z jego inicjatywy powstała grupa artystyczna "NEOSECESJA”. Pracuje jako wykładowca projektowania komunikacji wizualnej w Zakładzie Wzornictwa tarnowskiego Instytutu Sztuki PWSZ oraz nauczyciel projektowania graficznego w tarnowskim Liceum Plastycznym.

ac / fot. FB Piotra Barszczowskiego

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A,821