Seniorzy – spójrzmy na nich inaczej
access_time 2021-12-07 14:30:00
Zmiana podejścia do osób starszych to cel kampanii społecznej „Przyjaźni seniorom” prowadzonej przez Tarnowską Fundację Kromka Chleba. Fundacja, która już od kilku lat prowadzi Tarnowski Uniwersytet Trzeciego Wieku, ma wszelkie podstawy i kompetencje, by tłumaczyć nam, że postrzeganie seniorów w naszym społeczeństwie nie zawsze jest właściwe.

W ogromnej większości przypadków nie chodzi o złą wolę, lecz o uleganie stereotypom. Nasze wyobrażenia o życiu osób starszych – o ich potrzebach, marzeniach i możliwościach – bardzo często są dalekie od rzeczywistości. Stereotypy jednak nie powstają same. Tworzą je i upowszechniają ludzie, którzy nie zadają sobie trudu zrozumienia drugiego człowieka. Dotyczy to nie tylko seniorów, lecz wszystkich niemal grup społecznych. Remedium na ten uniwersalny problem jest empatia i rozmowa.

Tak, to prawda, że każdy nowy etap życia przynosi zmiany, a z czasem również ograniczenia. Nie ze wszystkimi jednak trzeba się godzić. Przyzwyczailiśmy się myśleć, że starość to koniec marzeń i wyzwań. Nic bardziej błędnego. Gdybyśmy potrafili się tym zainteresować, spytać o to, zdziwilibyśmy się, jak wiele jest spraw, o których marzą seniorzy. Jedni żyją nadzieją, że zdołają w najbliższym roku, może po raz ostatni, zadbać o ogródek przed domem lub grządkę z warzywami, inni wciąż myślą o górach, po których wędrowali, gdy byli o połowę młodsi. Nie wszyscy jednak mają odwagę o tym mówić, ponieważ boją się pobłażliwych spojrzeń i komentarzy w rodzaju: „No nie, nie w tym wieku…”.

Dlatego jednym z głównych elementów projektu „Przyjaźni seniorom” jest kampania informacyjna pod hasłem „Przełam stereotypy”, która ma zmienić i ocieplić wizerunek osób starszych.

W dawnych społeczeństwach starszym przysługiwał szacunek za mądrość zgromadzoną w czasie długiego życia oraz wdzięczność za wkład, jaki wnieśli w życie społeczności. Postęp cywilizacji i tempo zmian sprawiły jednak, że o tym szacunku zapominamy. I często zapominamy o samych seniorach. Bo nie wydają się nam potrzebni.

Mówi się, że starzy ludzie są zrzędliwi. Ale właściwie o co chodzi? O to, że zbyt często wtrącają się w nasze życie ze swoimi uwagami i radami? Owszem, tak się zdarza. Ale to nie znaczy, że w ich słowach nie ma żadnej wiedzy czy mądrości, z której moglibyśmy skorzystać. Tak, starzy ludzie chorują i bywają niedołężni. Ale to nie znaczy, że wystarcza im życie w fotelu przed telewizorem. Oni chcą i często potrafią żyć aktywnie. Nie tak jak żyli kiedyś, ale jednak. Czasem wystarczy im w tym nieco pomóc. Ale przede wszystkim trzeba w to uwierzyć – że dadzą radę. I nie zniechęcać ich. Tak, starzy ludzie dużo narzekają. Uwierzmy jednak, że często mają ku temu powody. Uwierzmy również w to, że często możemy sprawić, by tych powodów było jak najmniej.

Rozprawienie się z tym i innymi elementami stereotypu „staruszka” czy „staruszki” jest właśnie jest cel kampanii informacyjnej prowadzonej przez fundację Kromka Chleba. W ramach tej kampanii powstają materiały wideo (niektóre będą pokazywane w TVP Kraków), broszury, posty na Facebooku, a jej główne przesłanie zostało zaprezentowane na bilbordach oraz w kampanii radiowej. W prasie i na portalach internetowych publikowane są materiały kształtujące pozytywny wizerunek starości w społeczeństwie.

Dajmy się więc przekonać – jesień może być piękną porą życia, tak jak bywa piękną porą roku. I zrozummy, jak wiele w tej kwestii zależy od nas wszystkich: nieco młodszych, młodych i najmłodszych.

 

Fundacja Kromka Chleba

33-100 Tarnów, ul. Bandrowskiego 26 tel. 14 656 02 36 | NIP 873-29-55-398 REGON 852708707

ING BSK S.A. 53 1050 1562 1000 0022 7323 6113

 

Zadanie pn. „Przyjaźni seniorom - Fundacja Kromka Chleba na rzecz kształtowania empatycznych postaw

wobec osób starszych" jest współfinansowane ze środków otrzymanych od Ministra Rodziny i Polityki

Społecznej w ramach programu wieloletniego na rzecz Osób Starszych "Aktywni+" na lata 2021-2025 Edycja 2021

 

             

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A,821