MPK planuje kupić ekologiczne autobusy
access_time 2015-05-19 08:48:30
W minionym tygodniu, przedstawiciele MPK zaprezentowali autobus zasilany skroplonym gazem ziemnym. Podczas spotkania z mediami objaśnili, na czym polega technologia LNG. Pokazali również, jak wygląda tankowanie pojazdu, a także zaprosili na przejazd po Tarnowie nowoczesnym autobusem Solbus.
Prezentacja MPK miała związek z modernizacją taboru, o którą będzie się starać spółka. Już dziś wiadomo, że w przypadku uzyskania dofinansowania z funduszy europejskich, MPK wymieni 45 pojazdów. W związku z planowaną modernizacją podjęto już pierwsze kroki w tym kierunku. W czerwcu zostanie rozstrzygnięty przetarg na zakup pierwszych pięciu pojazdów, które mają stanowić wkład własny do projektu.– Zanieczyszczone powietrze jest zmorą każdego miasta, polskich w szczególności. Chcemy skorzystać z możliwości finansowania z funduszy europejskich i zakupić autobusy o podobnym standardzie, które mają być przede wszystkim bardziej przyjazne dla środowiska – mówił podczas spotkania prezydent Roman Ciepiela. Oprócz względów ekologicznych, zakup pojazdów zasilanych skroplonym gazem ziemnym ma również uzasadnienie ekonomiczne. Autobusy LNG pozwalają obniżyć koszty paliwa nawet do 30%. – Autobusy zasilane LNG pracują ciszej niż te na ropę, a jedno tankowanie wystarczy do przejechania 400 km. Ponadto, są to najbezpieczniejsze modele, o czym może świadczyć fakt, że jeżdżą po Disneylandzie - przekonywał Michał Śliżak, wiceprezes firmy Solbus. Początkowo autobus nie chciał odpalić ze względu na zbyt wysoką temperaturę gazu ciekłego, która utrudniła rozruch. – Było to testowe tankowanie ze stacji mobilnej, przy korzystaniu ze stacji tradycyjnej w sposób ciągły taki problem nie występuje – tłumaczy Jerzy Wiatr, prezes MPK. Przypomnijmy, że autobusy zasilane skroplonym gazem ziemnym mają szereg zalet w kontekście ochrony środowiska. Silniki zasilane tym paliwem są dużo bardziej przyjazne dla środowiska pod względem emisji zanieczyszczeń. Ponadto kierowcy mogą korzystać z mobilnej stacji paliw, która może obsłużyć nawet 20 autobusów. W Polsce technologia LNG jest obecnie używana w Olsztynie i Warszawie.
Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A