OPOWIEŚCI O ZWYCZAJNYM KINIE
PRZEGLĄD FILMOWY PETRA ZELENKI
KINO „MARZENIE”
21.00 - GUZIKOWCY (Knoflíkári)
reżyseria Petr Zelenka
Czarna komedia o przeciętnych ludziach, zmagających się ze swym losem u schyłku dwudziestego wieku. To interesujący film o pluciu na pociąg, złej pogodzie, bombie atomowej, wystrzeliwaniu ludzkiej spermy do konstelacji Andromeda, ale także o niewierności, oraz o ludziach, którzy zabili innych ludzi.
23.00 - OPOWIEŚCI O ZWYCZAJNYM SZALEŃSTWIE (Pribehy obycejneho silenstvi)
reżyseria: Petr Zelenka
Opowieść o poszukiwaniu szczęścia, tęsknocie za miłością, zmaganiu z samotnością i brakiem porozumienia między ludźmi. Szaleństwo staje się tu jedynym sposobem na zmierzenie się ze światem.
01.00 - SAMOTNI (SAMOTARI)
reżyseria: David Ondricek
Troje dwudziestoletnich mieszkańców Pragi, każdy z nich odzwierciedla część chaosu, jaki jest często nieodłącznym elementem każdego z nas, każdy z nich za wszelką cenę stara się utrzymywać poważne związki, co w rezultacie powoduje serię rozczarowań i zawodów, takich sytuacji, które i tak, i tak prowadzą w końcu do samotności.
Najlepszy film 16. Warszawskiego Festiwalu Filmowego.
OPOWIEŚĆ O PEWNYM TWÓRCY
Bohaterem pierwszego maratonu filmowego w historii Festiwalu „Talia” będzie PETR ZELENKA jeden z najoryginalniejszych twórców czeskiego kina i teatru. Zelenka studiował scenopisarstwo w prestiżowej FAMU, Praskiej Szkole Filmowej. Na początku lat dziewięćdziesiątych był scenarzystą w wytwórni filmowej Barrandov, zrobił dla londyńskiej BBC niespełna godzinny program, zatytułowany Czech Mate („Czech Mat”). Wkrótce potem czeska telewizja wyprodukowała cztery filmy na podstawie jego scenariuszy.
Jako reżyser, Zelenka debiutował w 1993 telewizyjną mistyfikacją Visací zámek 1982-2007. Kinowy debiut Zelenki, Mnága - happy end (1996) był pokazywany w Czechach, Niemczech i w Holandii, zdobył prestiżowe nagrody filmowe w Cottbus i Pilznie, a także... przysporzył nieoczekiwanej popularności niszowej grupie muzycznej, której - częściowo zmyślone - dzieje były tematem filmu.
Kolejny film, nieznani jeszcze w Polsce, Guzikowcy (1997): (KINOWA PREMIERA NA FESTIWLAU TALIA) stał się w czeskim kinie wydarzeniem dekady, a Samotni (2000), wyreżyserowani na podstawie scenariusza Zelenki przez Davida Ondřička, otrzymali m. in. nagrodę publiczności na festiwalach w Warszawie i w Salonikach, nagrodę FIPRESCI oraz Jury Ekumenicznego Festiwalu w Mannheim.
Sukcesem, także kasowym, był także Rok diabła (2002), opowieść o Jaromírze Nohavicy, bardzie z Czeskiego Cieszyna: Nohavica, tak, jak poprzednio muzycy z Mnági, stał się słynny w całym świecie. W tym roku, z wielkim powodzeniem, Zelenka przeniósł na ekran swoją sztukę teatralną „Opowieści o zwyczajnym szaleństwie”.
Już podczas studiów Zelenka pisał scenariusze dla swojego kolegi z roku, Jana Hrebejka: Co všechno chcete vedet o sexu a bojíte se to prožít (1988), L. P. 1948 (1989) i Nedelejte nic, pokud k tomu nemáte vážný duvod (1991).
Dużo skromniejsza jest aktywność teatralna Petra Zelenki. Opowieści o zwyczajnym szaleństwie zamówił w 2001 roku i w reżyserii autora wystawił Teatr Dejvicki w Pradze, gdzie sztuka do dziś pozostaje na afiszu. Przetłumaczono ją i zagrano m. in. w Anglii, Japonii, Rosji, Serbii, na Węgrzech, Słowacji i w Polsce. Na początku 2004 roku Petr Zelenka wyreżyserował w Bratysławie jeszcze jedną własną sztukę, zatytułowaną Odchody vlakov (Odjazdy pociągów), napisaną na podstawie jednoaktówki Michaela Frayna Chinamen z 1970 roku.