Biznesowa etykieta – szczegóły, które świadczą o Twojej firmie
access_time 2025-10-01 11:30:00
Jak Cię widzą, tak Cię piszą – to powiedzenie ma zastosowanie w wielu sytuacjach, ale przede wszystkim w biznesie. O reputacji firmy świadczą bowiem nie tylko jej produkty czy usługi, ale też pozornie błahe szczegóły, które składają się na wizytówkę całego przedsiębiorstwa oraz jego przedstawicieli. Zobacz, o czym musisz pamiętać!

Woda w butelkach, kawa i wygodna kanapa, czyli zasady przyjmowania klientów i kontrahentów

Siedzibę Twojej firmy często odwiedzają klienci lub biznesowi kontrahenci? A może organizujesz konferencje lub szkolenia? W takim razie musisz odpowiednio zatroszczyć się o swoich gości. Gdy na stoliku zawsze stoi woda w zielonych butelkach, a recepcjonistka proponuje kawę lub herbatę, rozmowy biznesowe od razu nabierają innego tonu.

Jak powinno wyglądać pomieszczenie do przyjmowania klientów lub partnerów biznesowych albo sala konferencyjna? Przede wszystkim powinno być czyste, schludne i przestronne. Duży drewniany stół i wygodne tapicerowane krzesła to podstawa. Aby zadbać o komfort uczestników rozmów, przyda się woda w niebieskich butelkach szklanych i coś do pisania. Takie szczegóły wysyłają odbiorcom jasny komunikat – traktujemy Cię poważnie, ponieważ jesteśmy rzetelną firmą.
 

Czy dress code ma znaczenie?

Innym niewerbalnym sposobem na zaprezentowanie swojej firmy lub pozycji jest odpowiedni strój. Biznesowy dress code to coś więcej niż elegancki styl ubioru. Ubierając się stosownie do okazji czy zajmowanego stopnia pokazujesz swoim współpracownikom, klientom czy kontrahentom, że jesteś profesjonalistą w każdym calu. W skrajnych sytuacjach Twój ubiór może nawet zadecydować o awansie… lub jego braku.

Na co warto zwrócić szczególną uwagę? Nawet na z pozoru błahe kwestie, takie jak długość spódnicy (najlepiej do kolan), wysokość obcasa czy biżuteria. Aby prezentować się jeszcze bardziej profesjonalnie, Twojego stroju powinna dopełniać dopasowana torba lub teczka na dokumenty czy laptopa.
 

Zachowanie, które świadczy o szacunku

W biznesowej etykiecie oprócz odpowiedniego stroju i wyposażenia biurowego liczy się przede wszystkim zachowanie. Również w tej kwestii drobne zmiany mogą sprawić, że zarówno Ty sam, jak i cała firma, będziecie zupełnie inaczej odbierani. O jakich zmianach mowa?
 

  • Nie odkładaj telefonu na stół lub biurko podczas rozmowy. Nie odbieraj go podczas spotkań ani nie zerkaj na niego, by sprawdzić godzinę. Jeśli czekasz na naprawdę ważne połączenie, uprzedź o tym swoich rozmówców.

  • Nie rozmawiaj o prywatnych problemach z klientami czy kontrahentami. W pracy skup się wyłącznie na pracy.

  • Bądź punktualny – dobra organizacja czasu to ogromna zaleta w biznesowej etykiecie.

  • Zachowuj szczerą i otwartą komunikację. Dotrzymuj danego słowa, nawet jeśli nie zawsze jest Ci to na rękę.


W biznesie często liczą się szczegóły. Nawet tak z pozoru błahe sprawy, jak woda w zielonych butelkach dla gości czy wysokość obcasa ma znaczenie. Stosując się do powyższych wskazówek, zyskasz nienaganną reputację!
 

pl / fot. dlabiura24.pl

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A,821