Nowe autobusy na gaz we flocie MPK
access_time 2019-08-03 05:07:00Pojazd ma mieć 12 metrów, będzie zasilany najbardziej ekologicznym paliwem, czyli sprężonym gazem ziemnym CNG i zastąpi starszy autobus zasilany silnikiem Diesla. W przetargu punktowane będą dodatkowe systemy rekuperacji: hybrydowy elektryczny moduł napędowy i/lub system rekuperacji star-stop z super kondensatorami i/lub dachowe panele fotowoltaiczne ładujące akumulatory.
Firma stawia na trwałość konstrukcji, maksymalną wygodę i bezpieczeństwo dla pasażerów. Konstrukcja nadwozia musi zapewniać 20 lat użytkowania bez remontów generalnych.
- Wymagamy określonej konstrukcji systemu dystrybucji powietrza klimatyzacji oraz dużej mocy agregatu dla zapewnienia jak najlepszej wydajności chłodniczej systemu – mówi prezes MPK, Jerzy Wiatr. - Pojazd zostanie wyposażony w system gaszenia komory silnika oraz w defibrylator AED. Dodatkową wygodę pasażerów stanowić będzie obniżanie się autobusu na przystanku, rampa dla wózka inwalidzkiego oraz stosowane przez nas od kilku lat drzwi otwierane na zewnątrz z potrójnym zabezpieczeniem przeciw przytrzaśnięciu. Tak jak w obecnie użytkowanych autobusach, także i w tym zamontowane zostanie kilka ładowarek USB.
Na autobus MPK przeznaczyło 1,3 mln zł, z czego 85% pochodzi ze środków UE.
Producent będzie miał na dostawę 180 dni od daty podpisania umowy. Należy spodziewać się dostawy do Tarnowa na wiosnę 2020 r. Autobus zostanie też wyposażony w wewnętrzne tablice świetlne i pełny system najlepszej w kraju dynamicznej informacji pasażerskiej.
Przypomnijmy, że MPK od 2015 roku zakupiło 45 nowych autobusów, czyli blisko połowę taboru. W najbliższym czasie znane będą wyniki konkursu, w którym MPK wnioskowało o zakup kolejnych pięciu ekologicznych autobusów CNG. Gdy zapadnie pozytywna dla miejskiej spółki decyzja, przetarg na ich zakup zostanie ogłoszony jeszcze w sierpniu, aby nowe autobusy mogły wyjechać na tarnowskie ulice wiosną 2020 roku, zastępując starsze pojazdy z silnikami Diesla.
Fot. MPK Tarnów