Remont ul. Lwowskiej stanął. Miasto zerwało umowę z wykonawcą
access_time 2020-03-26 10:20:00Remont Lwowskiej od początku był pechowy. Miał być gotowy jesienią 2018 roku, prace jednak nie ruszyły z powodu przedłużających się formalności związanych z wydaniem zezwolenia na realizację inwestycji drogowej przez wojewodę. Roboty rozpoczęły się dopiero w połowie ubiegłego roku. Nie na długo jednak, bo w październiku prace zamarły. Okazało się, że Strabag wstrzymał prace z powodów formalnych.
Po zakończeniu postępowań przetargowych związanych z wyłonieniem nadzoru budowlanego, firma uzupełniła dodatkowe aneksy do umowy i w ubiegłym tygodniu wróciła na plac budowy. Zarząd Dróg i Komunikacji wciąż jednak nie mógł porozumieć się z wykonawcą odnośnie kosztów za roczne opóźnienie. Firma Strabag wini za nie miasto. Punktem spornym okazało się też wprowadzenie na teren budowy drugiej firmy, która ma wykonać dodatkowe prace związane m.in. z budową zbiornika retencyjnego. - Przyczyną odstąpienia od umowy jest niezrealizowanie kontraktu w terminach, które zostały określone w umowie i brak współpracy z wykonawcą. Firma przedstawiła szereg warunków, które stanowiły poważną barierę. Od kwestii związanych z kierownikiem budowy, odbiorem, po kwestie finansowe. Firma zażądała 4 milionów za wpuszczenie na teren budowy firmy Eurovii, która wygrała przetarg na dodatkowe prace. - mówi Artur Michałek, dyrektor ZDiK.
Planowo remont miał się zakończyć się 30 września tego roku. Jak zauważa dyrektor ZDiK, w obecnej sytuacji trudno mówić o terminach zakończenia inwestycji. Zgodę na wydłużenie terminu zakończenia prac miasto będzie musiało uzyskać od Ministerstwa Infrastruktury, które dofinansowało inwestycję. Realizacja inwestycji przeciągnie się też ze względu na długotrwałe procedury związane z unijnym przetargiem.
Spółka Strabag nie zgadza się ze stanowiskiem urzędników i wytyka błędy miastu. Poniżej publikujemy oświadczenie, przesłane nam przez rzecznika firmy Strabag Macieja Tomaszewskiego:
W dniu 24.03.2020 w godzinach popołudniowych Zarząd Dróg i Komunikacji w Tarnowie (Zamawiający) przekazał Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. (Wykonawca) pismo zawierające oświadczenie o odstąpieniu od Umowy w części dotyczącej realizacji robót budowlanych. Przyczyny odstąpienia od Umowy Zamawiający upatruje w braku współdziałania Wykonawcy przy realizacji zadania.
Spółka Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. przez cały okres realizacji Umowy prowadziła rozmowy z Zarządem Dróg i Komunikacji w Tarnowie podejmując liczne próby rozwiązania problemów związanych z prowadzeniem robót, spowodowanych: m. in.
- błędami popełnionymi przez Zamawiającego na etapie przygotowania dokumentów przetargowych, a dotyczącymi błędnego określenia kategorii przebudowywanej drogi,
- zmianą pierwotnej koncepcji przebiegu drogi wprowadzoną na wniosek Zamawiającego w trakcie prac projektowych,
- znacznymi opóźnieniami Zamawiającego w zatwierdzaniu dokumentacji projektowej,
- wielomiesięcznymi opóźnieniami w przeprowadzeniu przetargów na roboty dodatkowe,
- wielomiesięcznymi opóźnieniami w wyborze i powołaniu inspektorów nadzoru.
Zamawiający przygotowując dokumentację przetargową błędnie określił klasę drogi jako G (Główna) zamiast GP (Główna przyspieszona). Zamawiający zlecił opracowanie dokumentacji przetargowej, w tym uzgodnień, decyzji dla klasy drogi G (zamiast GP). W oparciu o te dokumenty Zamawiający przeprowadził postępowanie przetargowe.
Po zawarciu umowy Spółka Strabag Infrastruktura Sp. z o.o. rozpoczęła prace projektowe, a w toku postępowania o uzyskanie decyzji ZRiD, Wykonawca otrzymał od Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego informację o braku zgody na wykonanie drogi w klasie G. Zamawiający obarczył Wykonawcę odpowiedzialnością za błędne założenia w tym zakresie domagając się zaprojektowania drogi wyższej klasy (GP zamiast G).
Dodatkowo w trakcie zaawansowanych prac projektowych Zamawiający wprowadził zmianę koncepcji (zmienił przebieg drogi) co spowodowało znaczące wydłużenie prac projektowych oraz konieczność wykonania robót dodatkowych.
W wyniku w/w zmian w trakcie prac projektowych (leżących po stronie Zamawiającego) powstało znaczące opóźnienie w opracowaniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu decyzji ZRID.
Po uzyskaniu decyzji ZRID (na realizację drogi klasy GP) Zamawiający przekazał Wykonawcy plac budowy, domagając się prowadzenia prac, a jednocześnie zwlekając przez 8 m-cy z powołaniem Inspektorów nadzoru. Powodowało to niemożność pełnej realizacji robót, brak możliwości zatwierdzania materiałów, dokonywania odbiorów robót zanikających.
Działania Zamawiającego spowodowały bardzo znaczące opóźnienie w realizacji robót, a w konsekwencji znaczący wzrost kosztów ogólnych oraz cen materiałów i robocizny. Wielokrotne próby rozmów w sprawie partycypacji w pokryciu w/w kosztów nie przyniosły rezultatów, były odrzucane przez Zamawiającego.
Wykonawca – Spółka Strabag Infrastruktura Sp. z o.o. kwestionuje zasadność oświadczenia o odstąpieniu od Umowy i z całą stanowczością podkreśla, że podstawy odstąpienia wskazywane przez Zamawiającego, tj. okoliczności uniemożliwiające realizację robót oraz opóźnienia w stosunku do zatwierdzonego harmonogramu, są spowodowane przyczynami, za które Wykonawca nie ponosi odpowiedzialności.
Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. kwestionuje również żądanie Zamawiającego udostępnienia znacznej części placu budowy wykonawcy robót dodatkowych bez porozumienia w przedmiocie tak istotnych kwestii jak odpowiedzialność Wykonawcy i kierownika budowy za zapewnienie bezpieczeństwa i należytej organizacji placu budowy. Kwestie konieczności zawarcia stosowanego porozumienia oraz kosztów z tym związanych Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. określił w trakcie postępowania przetargowego na roboty dodatkowe.
Maciej Tomaszewski
Rzecznik Prasowy / Spokesman
Kierownik Działu Komunikacji i PR / Head of PR & Communication