Uliczny ruch pod kontrolą. W Tarnowie działa Inteligentny Systemem Transportowy
access_time 2021-03-18 10:22:00
W zamyśle ma poprawiać bezpieczeństwo, upłynnić ruch na ulicach Tarnowa, zmniejszyć poziom hałasu i emisję spalin. Inteligentny Systemem Transportowy, bo o nim mowa, został uruchomiony dwa miesiące temu. Jak działa inwestycja, która kosztowała ponad 18 milionów złotych?

Serce systemu ITS - Centrum Sterowania Ruchem – znajduje się w budynku przy ul. Nadbrzeżnej Dolnej 7. 51 kamer zamontowanych na 28 skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną (czyli na prawie wszystkich), dwóch przejściach dla pieszych, węźle przesiadkowym i w kilu innych punktach, przez cała dobę przekazują obraz do serwerowni. Stąd sygnał trafia na profesjonalną ścianę wizyjną, złożoną z 8 monitorów, umożliwiając odbiór obrazu o rozdzielczości 15 360 na 4 320 pikseli. Na podstawie otrzymywanego podglądu, pracujący w CSR specjaliści, mogą na bieżąco reagować na sytuacje zdarzające się na drogach, m.in. czuwają nad tym, by miejskie autobusy jeździły zgodnie z rozkładem jazdy (podawanym na 53 elektronicznych tablicach), a kierowcy mogli płynnie jeździć.

Magistrat przekonuje, że dzięki systemowi życie w mieście stanie się bardziej komfortowe, bezpieczniejsze i tańsze. Urzędnicy powołują się na przykład Londynu, gdzie wart 300 milionów euro system, zwrócił się w ciągu dwóch lat.

Na ulicach Mickiewicza, al. Solidarności, Szujskiego, Mościckiego, Słonecznej, Sitki, Słowackiego, al. Jana Pawła II, Lwowskiej wschód i Krakowskiej są prowadzone ciągłe pomiary ruchu. System ocenia jego natężenie, by wydłużyć lub skrócić kolejne fazy sygnalizacji, dzięki czemu mają zmniejszyć się korki. Monitoring umożliwia również szybką reakcję w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa – wypadki, kolizje, ale także utrudnieniami związanymi z niesprzyjającymi warunkami atmosferycznymi.

- System został wdrożony, ale jest jeszcze w okresie sześciomiesięcznego dostrajania przez wykonawcę, a my wszyscy ciągle się go uczymy – mówi Wiktor Pabian z Zarządu Dróg i Komunikacji, który zawiaduje Centrum Sterowania Ruchem. – Na bieżąco wdrażamy korekty. To potężne przedsięwzięcie, stosujące bardzo nowoczesne rozwiązania. W pełni będzie efektywne dopiero wtedy, gdy wszyscy będziemy umieli wykorzystywać je na co dzień. Wówczas z pewnością ułatwi życie, a przede wszystkim poprawi standardy przemieszczania się po Tarnowie.

Urzędnicy zachęcają do korzystania ze strony internetowej: www.its.tarnow.pl, a także aplikacji, którą można pobrać na urządzenia mobilne. Zapewniają one dostęp do bieżących informacji pogodowych, pokazują utrudnienia w ruchu, wyświetlają wolne i zajęte miejsca parkingowe (w sumie 600) na 22 ulicach, przede wszystkim w centrum.

Magistrat zapewnia, że system ułatwia także przejazd przez miasto osobom z zewnątrz. Informację o możliwości zaparkowania pojazdu można znaleźć na 10 tablicach, a po wybraniu miejsca, system poprowadzi do niego kierowcę najkrótszą trasą.

- Tablice zmiennej treści, wyświetlają najkrótsze trasy przejazdu, a także informacje o ewentualnych utrudnieniach w ruchu, objazdach lub zakazach – mówi Artur Michałek dyrektor Zarządu Dróg i Komunikacji w Tarnowie. – Z kolei trzy stacje meteo pokazują operatorom miejsca, w których konieczna jest natychmiastowa interwencja służb utrzymania miasta. Mierzą także zanieczyszczenie powietrza oraz siłę wiatru.

Udogodnieniem dla kierowców ma być też system informacji parkingowej, ułatwiający wyszukiwanie wolnych miejsc w obrębie miasta. Na obecnym etapie system obejmuje 600 miejsc parkingowych, i umożliwia dalszą rozbudowę – także o parkingi opomiarowane w inny sposób niż montowane w nawierzchni czujniki. Mogą to być np. kamery rozpoznające samochody.

Tablice informujące o miejscach parkingowych zamontowane są parami w pięciu lokalizacjach, a ich usytuowanie jest tak dobrane, aby przed najbliższym skrzyżowaniem kierowcy mogli ocenić który rejon parkingowy wybrać. Ułatwieniem do podjęcia decyzji ma być też kolorystyka wyświetlanych wolnych miejsc w danym rejonie: kolor zielony - duża liczba wolnych miejsc parkingowych, kolor żółty - rejon średnio zajęty, kolor czerwony - mała liczba wolnych miejsc w tym rejonie.

Miejscy specjaliści od organizacji ruchu mają nadzieję, że ITS będzie jednym z czynników, który – gdy skończą się pandemiczne problemy - zmobilizuje tarnowian do częstszego korzystania z publicznej komunikacji, dzięki temu poprawi się płynność ruchu, czystość powietrza, a właściciele samochodów będą mogli zaoszczędzić na kosztach paliwa.

Fot. Paweł Topolski

Komentarze...
testststs 10,2,9,1,A